עבודות.קום

יום רביעי, 30 ביוני 2010

סמינריון באנתרופולוגיה

משמעות המילה אנתרפולוגיה ביוונית היא "תורת האדם". אנתרפולוגיה הוא תחום העוסק בחקר האדם בכול הזמנים ובכול הממדים שלו. המושג "תרבות" הוא מרכזי בתחום האנתרופולוגיה מאחר והיא עוסקת בחקר האדם ומתייחסת למגוון התרבויות האנושיות לאורך ההיסטוריה האנושית בכל רחבי כדור הארץ. האנתרופולוגיה נבדלת משאר מדעי החברה בזכות הדגש על השוואות בין תרבותיות. אולם במידת מה ייחודיות זו ניטשטשה בזמן האחרון, כאשר משתמשים בכלי מחקר אנתרופולוגיים גם לחקר קבוצות יחידות.

סטודנטים הלומדים לתואר ראשון באנתרופולוגיה ילמדו את התחום בפקולטה למדעי הרוח והחברה. הסטודנטים הלומדים תחום זה בדרך כלל ישלבו אותו יחד עם תחום נוסף כמו סוציולוגיה, פסיכולוגיה, כלכלה, מדעי ההתנהגות ועוד. מטרת הלימודים היא להקנות לסטודנטים ידע, ניסיון, השכלה וכלים מתקדמים אשר יעזרו להם לחקור, לנתח ולהבין כיצד פועלים בני באדם בתרבויות שונות - בחברה המודרנית ובתרבויות עתיקות יותר.

תחום האנתרופולוגיה עוסק בתחומים שונים כמו אנתרופולוגיה פיזית ביולוגית, בה הדגש הוא על חקירה מעמיקה של נושאים כמו גנטיקה, אבולוציה ועוד. תחום נוסף הוא אנתרופולוגיה רפואית ופסיכיאטרית החוקרת את החברה דרך מחלות בגוף ובנפש.

עבודות אקדמיות בתחום האנתרופולוגיה יכולות לעסוק בנושאים כמו: 1. הטיפול בגופת המת בהיבט האנתרופולוגי. בעבודה זו ניתן לעסוק בהצגת שיטות שונות בטיפול גופת המת במקומות כמו בבל, מצרים, קרתגו, החיטים, הודו, מאמיני הזרטוסטרה, שבט הבנטו, שבט ג'בליה, ביהדות ועוד. 2. בהיבט אקטואלי יותר , ניתן לכתוב עבודה על נושא כמו ההתרחשיוית במגרשי הכדורגל. בעבודת מחקר מסוג זה יהיה ניתן לערוך תצפיות על משחקים של שתי קבוצות כדורגל ולנתח את ההבדלים, בעיקר ברמת האוהדים. 3. עבודה נוספת יכולה לעסוק באתרי היכרויות באינטרנט, ובה יהיה ניתן לכתוב על חשיבותו של המראה החיצוני של נשים בעיני גברים כפי שהם מוצגים באתרי ההיכרויות באינטרנט.

מורפולוגיה עברית

מורפולוגיה היא ענף בבלשנות שחוקר את צורות הלשון, חלקי המילים, שנקראים מורפמות, או צורנים, שהם מיליות המחברות שמות עצם, פעלים, תוארים, למילים ומשפטים מצורפים. המורפולוגיה מנסה למצוא כללים משותפים ואחרים לדרכי הצטרפות המורפמות למילים ואת חלוקת המילים למילים ראשוניות. מורפולוגיה עברית, אם כך, תעסוק בחקר הצורנים בשפה העברית כמו "אל", "את", מול", "אלה", "אם", "מן", "כאשר", "כש" וכד'. גם שורשים נכללים בהגדרה של צורנים. בשפה העברית קיימת מורפולוגיה עשירה, מפני השימוש הרב בצורנים.

אחד מהבלשנים של השפה העברית שעסק רבות במורפולוגיה היה אבא בנדויד שקרא במאמריו ובספריו להקפדה בשימוש נכון של מיליות היחס השונות. אחד הספרים שכתב הוא "לתקנת לשון העיתונים", היוצא נגד השפעת האנגלית על העברית, ובמיוחד במובן של השפעת מיליות היחס והשימוש השגוי בהן.

עבודות בנושא מורפולוגיה עברית שייכתבו במסגרת לימודי החוג ללשון, יכולות לעסוק בסוגים שונים של מורפמות, בסוגים שונים של מודלים מורפולוגיים, בשורשים השונים בשפה העברית, שורשים מרובעים, על אופן השימוש במיליות יחס בשפה המדוברת לעומת השפה הכתובה, בספרות לפני 50 שנה לעומת ספרות ימינו, ועוד.
בכתיבת העבודות האקדמאיות בנושא מורפולוגיה עברית ניתן להיעזר בספרים ובמאמרים שכתב אבא בנדויד, ובספרי לשון נוספים שעוסקים בתחום, וכן להיעזר באתר האקדמיה ללשון עברית.

על העבודות לשמור על כללי הכתיבה האקדמיים, ובנוסף לשמור על כתיבה מסודרת, ללא שגיאות כתיב או פיסוק, על מנת שהעבודה תהיה כמה שיותר נוחה ומובנת לקריאה. על כותב העבודה להציג במבוא לעבודה את השאלה הספיציפית בנושא מורפולוגיה עברית שבה הוא רוצה לדון בעבודה, ולאחר מכן, בגוף העבודה, להציג נתונים ממקורות ספרותיים העוסקים בנושא. בסיכום העבודה יש להציג את מסקנות העבודה שעלו מהשאלה שהועלתה בעבודה.

בסיום העבודה יש להציג רשימה ביבליוגרפית מפורטת על פי כללי כתיבת הביבליוגרפיה.

יום שלישי, 29 ביוני 2010

עבודות ברפואה משלימה (אלטרנטיבית)

רייקי, הילינג, יוגה, שיאצו, דיקור סיני, צמחי מרפא, הומאופטיה, רפואה הוליסטית, EMF, EFT, איזון גוף-נפש, ביו-אנרגיה, טווינה, פסיכודרמה, ועוד קשת רחבה ומגוונת של טיפולים רפואיים, שייכים לרפואה האלטרנטיבית, או הרפואה המשלימה, ואינם כלולים במסגרת הרפואה הקונבציונלית המודרנית ואינם מגובים במחקר מדעי. ב-2009 החליטה המועצה להשכלה גבוהה לא לאשר תארים אקדמיים למטפלים אלטרנטיביים, משום שלטענתה לרפואה המשלימה "אין בסיס מדעי". למרות זאת, ישנם רופאים המפנים את מטופליהם לטיפולים משלימים, וחלקם אף עוסקים ברפואה משלימה בעצמם. ישנם גם טיפולים ברפואה משלימה שממומנים על ידי הביטוח הרפואי.

כפי שציינו לעיל, הנושא אינו נלמד במסגרות אקדמיות, אך ישנן עבודות אקדמיות העוסקות בנושא מן ההיבט החברתי והעסקי. אף כי רוב המידע הקיים בנושא נמצא ברשת האינטרנט, בגלל שהנושא חדש יחסית, לא נעשו עליו מחקרים רבים. חלק גדול מן המידע המתפרסם, מפורסם ע"י בעלי אינטרס למשוך קהל לרפואה האלטרנטיבית, ולכן יש לדאוג ולשים לב לאובקייטיביות מירבית בבחירת המקורות שבהן נעשה שימוש בכתיבת עבודה אקדמאית על רפואה אלטרנטיבית.

עבודות על רפואה משלימה יכולות לבחון את המעמד החוקי של הרפואה המשלימה בישראל ובעולם. עבודה כזו תבחן את ראשיתה של הרפואה המשלימה בארץ, את ההתפתחות שלה, עד למעמד כמעט חוקי שבו טיפולים ברפואה משלימה מוצעים ע"י קופות החולים השונות בארץ, ובמספר בתי-חולים קיימות מחלקות התנדבותיות המציעות טיפולים משלימים שונים.

עבודה אחרת יכולה לעסוק בשאלה – רפואה אלטרנטיבית או רפואה משלימה? כלומר האם הרפואה המשלימה מוצעת כמשלימה לרפואה הקובנציונלית או יכולה להיות אלטרנטיבית לה.
עבודות אחרות יכולות לעסוק בביקורת על הרפואה המשלימה מצד הרפואה הקונבציונלית.

בהביאכם ציטוטים ממקורות שונים העוסקים ברפואה אלטרנטיבית, יש לבדוק, כאמור, את האובייקטיביות של המקורות. יש להסתמך כמה שיותר על מאמרים, או חלק ממאמרים, הכתובים בענייניות ושאין בהם הטיה לטובת אחד הצדדים. עדיף כמובן להביא את שני הצדדים- תומכי הרפואה הקונבציונלית לעומת תומכי הרפואה המשלימה, את טיעוני שני הצדדים ואם יכולה להיות הסכמה ביניהם.

מקור נוסף בו ניתן להיעזר הן עבודות מוכנות שנכתבו בנושא.

עבודות בחינוך בלתי פורמלי

תנועת נוער, כמו הצופים, השומר הצעיר, נוער שוחר מדע, המכבי הצעיר, הנוער העובד והלומד, רעות סדאקה, נוער בית"ר, נוער מרצ, בני עקיבא, הנוער הציוני, ועוד מספר רב של תנועות נוער, א-פוליטיות ופוליטיות, הן חלק מהחינוך הלא-פורמלי הקיים בישראל. הרעיון של החינוך הלא פורמלי הוא מימוש מטרות חברתיות וחינוכיות באמצעים לא פורמלים בעלי מבנה שונה לגמרי מהחינוך הפורמלי בבית הספר. בנוסף לתנועות הנוער, החינוך הלא פורמלי יכול לכלול גם מתנ"ס נוער, מרכזי התנדבות לנוער, מועצת התלמידים והנוער הארצית; ועוד.

עבודות אקדמאיות בנושא חינוך בלתי פורמלי, שייכתבו על פי רוב במסגרת לימודי חינוך, יכולות לעסוק במאפיינים השונים של החינוך הלא פורמלי, כמו מעורבות חברתית למען הכלל, אקטיביות של המשתתפים בחינוך הלא פורמלי, השוויון בין החניך לבין החונך, ועוד. ניתן גם לכתוב ולהשוות בין נוער המשתתף בחינוך הלא פורמלי לבין נוער שלא משתתף בחינוך הלא פורמלי, לבחון כיצד רוכשים המשתתפים בחינוך הבלתי פורמלי ערכים שונים כמו חברוּת, דמוקרטיה, מודעות פוליטית, מודעות לתהליכי למידה, וכיצד הם רוכשים תהליכי חיברות שונים ודפוסי תרבות והתנהגות שונים, ומהם דפוסי התרבות וההתנהגות האלה.
בעבודות ניתן לעסוק גם במטרות שמציב לעצמו ארגון מסוג זה וכיצד הוא פועל להשיגן. לדוגמא, בחינת דרכי הפעולה של מתנ"סים בקידום השכלה בקרב תלמידים משכבות סוציו-אקונומיות ואתניות שונות.

אחד ממניחי היסוד לתיאוריית החינוך הבלתי פורמלי הוא הסוציולוג פרופ' ראובן כהנא, שניסח בשנות ה-70 של המאה ה-20 את "המודל הבלתי-פורמאלי" המורכב משמונה קודים של סוציאליזציה בארגון הלא פורמלי המאפיינים את ההתנהגות שמתפתחת בו וטען כי "כאשר מרכיבי הקוד הבלתי פורמאלי "חזקים" ופועלים במשולב אזי המערכת הזו מאופיינת כפתוחה, חופשית יותר, מחזקת סולידריות, אמון, מנהיגות ומעודדת תחושה של צדק. במערכת שכזו בני נוער יכולים להבנות את אמונותיהן, את האינטרסים שלהם ואת תשוקותיהם בדרך יצירתית, ספונטאנית ואוטנטית." בכתיבת העבודות השונות בנושא החינוך הבלתי פורמלי ניתן ורצוי להיעזר בתיאוריה שפיתח פרופ' כהנא ובספרים שכתב: קוים לניתוח סוציולוגי של ארגוני נוער בלתי פורמליים, הוצ' משרד החינוך אגף הנוער, (1974), דרכי הפעולה העיונית בתנועת הנוער, הוצ' משרד החינוך (1976), נעורים והקוד הבלתי-פורמלי. תנועות נוער במאה העשרים ומקורות הנעורים הפוסט- מודרניים. ירושלים: מוסד ביאליק והמכון לחקר החינוך, האוניברסיטה העברית. (2007).
ספר נוסף בנושא הוא "החינוך הבלתי פורמלי במציאות משתנה" (שלמה רומי ומרים שמידע, עורכים), מאגנס, 2007.

חשוב לציין כי כשנעזרים במקורות ספרותיים כמו אלה שציינו, יש לשמור על כללי הציטוט הנהוגים, כמו גם על שאר כללי הכתיבה האקדמיים.

יום שני, 28 ביוני 2010

עבודות בדיני ראיות

דיני הראיות הם ענף משפטי של הדין העוסק בסדרי הדין, ומכיל את הכללים באשר לכשרות הראיות, קבילות הראיות, ומשקל הראיות, הבאים להוכיח את העובדות השנויות במחלוקת, לצורך הכרעה במשפט, בדיון פלילי ובדיון אזרחי.

עבודות אקדמאיות במשפטים בנושא דיני ראיות יכולות לעסוק באחד מן הכללים, כללי הכשרות הקובעים אילו סוגי עדים תהיה עדותם פסולה או כשרה, כללי המשקל הקובעים משקל מסוים לצורך הכרעה/הרשעה בשלבי המשפט השונים, וכללי הקבילות הקובעים אלה עדויות יתקבלו בבית המשפט.

אפשר גם לכתוב על סעיפים שונים בפקודת הראיות: עדות שבע"פ, עדות שבכתב, ראיות חסויות, עדות פסיכולוג או מומחה אחר, עדות קטין, חוות דעת מקצועית, הסמכות להזמין עדים מסוימים, עדות שקרית, פסילת עדות; ועוד. העבודה יכולה להסתמך על פסקי דין הקשורים בבעיות הנוגעות לאחד הסעיפים או יותר של דיני ראיות, בנוסף על ספרים ומאמרים שנכתבו בנושא.

עבודה לדוגמה בנושא של דיני ראיות יכולה לדון בסוגיה של חוות דעת רפואית בעת מתן ראיות – השאלה שיכולה להתעורר היא האם חייב אדם לתת חוות דעת ממומחה חיצוני בעת תביעה לפיצויים או שהוא רשאי לבקש מבית המשפט למנות מומחה מטעמו. הפרק הראשון יעסוק בלשון החוק ובפרשנות לו, ובשיקולים להתרת מינוי מומחים מטעם בית משפט. הפרק הבא יכול לדון ביכולתו של השופט להבין את חוות הדעת המוגשת לו.
חשיבות רבה יש לפקודת הראיות, אשר מעניקה את ההכרעה הסופית לשיקול דעתו המוחלט של השופט, ככל שזה נוגע למהימנות העד או העדות.

עבודות אחרות יכולות לדון בדילמות משפטיות אחרות הנוגעות לדיני ראיות: עדותו של אדם בעל מוגבלות שכלית, או עדותו של ילד קטן, או מהימנותה של בדיקת פוליגרף כעדות.

על העבודות להסתמך על מקרי עבר ועל פסקי דין בנושא הנדון בעבודה, שקשורים לדילמות של דיני ראיות. כן על העבודה להיכתב עפ"י כללי הכתיבה האקדמיים ולכלול מבוא שיסקור בקצרה את נושא העבודה, יציג את שאלת המחקר, ויציג בקצרה דרכים לפתרונה כפי שיפורטו בגוף העבודה בפרקים השונים. בסיום העבודה יש להציג סיכום שיכלול את המסקנות שעלו מהנתונים שהובאו ויתנו מענה קצר על שאלת המחקר.
לאחר הסיכום יש להציג רשימה ביבליוגרפית מפורטת עפ"י כללי כתיבת הביבליוגרפיה של פסקי הדין, הספרים והמאמרים השונים שעזרו בכתיבת העבודה.

עבודות בנושא רצח עם (ג'נוסייד)

את המונח "ג'נוסייד" (genocide) או רצח עם, טבע בשנת 1944 רפאל למקין, יהודי אמריקאי ממוצא פולני, כחלק ממאמציו להגדרת רצח עם כפשע בחוק הבינלאומי. בדצמבר 1948 אישרה העצרת הכללית של האו"ם את האמנה למניעת פשע של רצח עם ולהענשת מבצעיו שנכנסה לתוקף בינואר 1951.

אפשר להגדיר רצח עם כרצח המוני ומכוון של בני אדם מקבוצת זהות משותפת, אשר, בדרך כלל, הם בני לאום אחד. הרצח מבוצע על רקע דתי, לאומי, גזעי, תרבותי או פוליטי. רצח מסוג זה עשוי להתבצע על ידי השליטים של אותן מדינות, ממשלותיהם הלגיטימיות, קבוצות גרילה שונות, או כובשים זרים שהשתלטו על ארצם או חלק ממנה.

דוגמאות לרצח עם במהלך ההיסטוריה האנושית קיימות בתקופות שונות, במקומות שונים. רק במאה ה-20 וה-21 ניתן למנות כמה כאלה: רצח העם בארמניה ע"י הטורקים בתקופת מלחה"ע הראשונה; רצח העם שנעשה ע"י הנאצים בתקופת השואה, שבה נרצחו, פרט ל-6 מיליון יהודים, עוד כ-5 מיליון בני עמים אחרים ומתנגדים למשטר הנאצי; רצח העם שביצעה ממשלת סין בתקופת המהפכה; רצח העם בסלובניה לאחר פירוק יוגוסלביה בשנות ה-90 של המאה ה-20; רצח העם ברואנדה ב-1994; ורצח העם בדארפור ב-2003.

עבודות אקדמאיות בנושא רצח עם יכולות להיכתב על אחד מהמקרים האלה או מקרים אחרים של טבח המוני הגובלים בהגדרה 'רצח עם', לדוגמה דרכי הטיהור האתני של העם האינדיאני בארצות הברית.

איסוף הנתונים והצגתם בעבודה יהיה על סמך מקורות ביבליוגרפיים שנכתבו בנושא. מקורות כאלה יכולים להיות ספרים, מאמרים, וידיעות עיתונאיות. ביסוס הנתונים עפ"י מקורות ביבליוגרפיים חשוב לצורך יצירת אמינות במחקר האקדמאי בנושא. אפשר למצוא מקורות ספרותיים בקטלוג הממוחשב של ספריית בית אריאלה או בקטלוג אל"ף. המקורות יכולים להיות הן בשפה האנגלית והן בשפה העברית.

לאחר בחירת מקרה ספציפי של רצח עם שעליו תיכתב העבודה, יש להציג את הרקע עליו בקצרה במבוא לעבודה. לאחר מכן, בגוף העבודה יש להציג פרקים שידונו בשאלת המחקר וינסו לבסס אותה. בסיכום לעבודה יש להציג את מסקנות המחקר לפי הנתונים שהוצגו על המקרה שינסו לענות על שאלת המחקר ולהציג מקרים עתידיים או עכשווים שיכולים להיות מוגדרים כרצח עם. בסיום העבודה יש להציג רשימה ביבליוגרפית על פי כללי כתיבת הביבליוגרפיה של המקורות שבהם נעשה שימוש במהלך כתיבת העבודה.

עבודות על משטרים פוליטיים באפריקה

אפריקה היא היבשת השנייה בשטחה ובגודל אוכלוסייתה לאחר אסיה. באפריקה מתגוררים כמיליארד אנשים ב-61 טריטוריות ואזורים (כולל האיים), המהווים כ-14.72% מהאוכלוסייה העולמית. ישנן 53 מדינות ביבשת, כולל האי מדגסקר.

שיטת המשטר ברוב מדינות אפריקה היא רפובליקה, המסתמכת על שלטון נשיאותי. מאז שקיבלו עצמאות, מדינות רבות באפריקה הדרדרו למצב של חוסר יציבות, שחיתות, אלימות ומשטרים דיקטטוריים. עם זאת, ב-1963 הוקם ארגון אחדות אפריקה שמטרתו הייתה לקדם את האחדות והסולידריות של מדינות אפריקה ושם דגש גם על סילוק הקולוניאליזם משטחו. ב-2002 הוקם במקומו האיחוד האפריקאי שמטרותיו העיקריות הן לקדם דמוקרטיה, זכויות אדם, ופיתוח בכל יבשת אפריקה.

מן הסתם, בהתייחסות אקדמית לנושא של משטרים פוליטיים ייעשה שימוש בגישות מחקר מתחום מדע המדינה.
עבודות אקדמאיות שונות העוסקות במשטרים הפוליטיים באפריקה יכולות גם להתייחס למקרה של דרום אפריקה כמודל מסוים של מעבר מדיקטטורה לדמוקרטיה; לתאר את מאבקו של נלסון מנדלה, במשטר האפרטהייד בדרום אפריקה עד 1990, ואת נשיאותו בשנות ה-90 של המאה ה-20. עבודה לדוגמה בנושא הפרת זכויות האדם בדרום אפריקה בתקופת האפרטהייד ובחינת המקרה של היהודים בדרום אפריקה. עבודה כזו תבחן את ההתנגדות הכוללת לאפרטהייד, את חוקי ההפרדה בתקופת האפרטהייד שבה חויבו ארבע קבוצות הגזע העיקריות להתגורר באזורים נפרדים, את ההתקוממות כנגד המשטר, ואת עמדתם של היהודים לאור ניסיונם במשטר גזעני דומה, בתקופת הנאציזם.

עבודות אחרות יכולות להתמקד באזורים ובמדינות אחרות באפריקה; על התקופה הפוסט-קולוניאלית במדינות כמו גאנה; בשינוי במדיניות החוץ של לוב והעומד בראשה, מועמר קדאפי, בתקופת מלחמת המפרץ השנייה. שאלת המחקר בעבודה כזו יכולה להיות – מה הניע את קדאפי ומה היו השיקולים והאינטרסים שלו בשינוי החד במדיניות החוץ שלו? תוך בחינת שינוי אפשרי, במשטר הקיים בלוב.

כמו בכל עבודה אקדמאית, על עבודה בנושא משטרים פוליטיים באפריקה להסתמך כמה שיותר על מקורות ביבליוגרפיים שנכתבו בנושא, תוך שמירה על כללי הציטוט.

יום ראשון, 27 ביוני 2010

עבודות בנושא אמריקה הלטינית

אמריקה הלטינית הוא כינוי למדינות אמריקה אשר שפתן העיקרית היא ספרדית או פורטוגזית, שפות שהתפתחו מהשפה הלטינית, ומכאן הכינוי "אמריקה הלטינית". גוש אמריקה הלטינית מונה 21 מדינות שהעיקרית בהן היא ברזיל, ששטחה מהווה כ-40% משטחה הכולל של אמריקה הלטינית.

עבודות אקדמאיות יכולות להיכתב על אחת המדינות השייכות לגוש אמריקה הלטינית, על שתי מדינות או יותר מהגוש, על ההשפעה של גוש אמריקה הלטינית בזירה הבינלאומית, מבחינה פוליטית וכלכלית, על השפעתן על התרבות העולמית ובכלל זה על עולם הכדורגל או לחילופין על עולם הקולנוע, על השפות המדוברות במדינות אמריקה הלטינית, על רב התרבותיות שבמדינות אמריקה הלטינית השונות, על נושא איכות הסביבה, וכמובן על השפעתה של ארצות הברית ויחסיה עם מדינות אמריקה הלטינית; ועוד מגוון נושאים בתחומים שונים.

בבואכם לכתוב עבודה אקדמאית, [פרו-סמינריונית, סמינריונית, עבודת סיכום או אמצע קורס (רפרט)], הדבר החשוב הראשון הוא לבחור נושא מסוים אחד ולא להתפזר על כמה נושאים או לבחור בנושא כוללני מדי, אחרת אפשר לכתוב עבודה רחבת-היקף יתר על המידה, דבר שיקשה על קורא העבודה להבין במה העבודה עוסקת, ועלול גם ליצור חוסר אמינות משום הקושי להביא סימוכין לנתונים שמובאים במהלך העבודה.
לאחר שנבחר נושא לעבודה יש להציג אותו במבוא לעבודה, שיתאר את הנושא בקצרה; טענת המחקר של העבודה – מה אנחנו רוצים לשאול על הנושא שבחרנו, ומה היא ההנחה שאותה אנחנו רוצים לבסס?; הדרכים לביסוס ההנחה: סקירת מטרות העבודה ושיטת המחקר שבהן נשתמש.
גוף העבודה יכלול פרקים הנוגעים לשאלת המחקר ולטענת המחקר ושיסקרו חומר תיאורטי בנושא; בסיום העבודה יש להציג סיכום שבו יוצגו מסקנות המחקר. לאחריו יש לכלול רשימה ביבליוגרפית עפ"י כללי הכתיבה האקדמאיים.

עבודה לדוגמה על אמריקה הלטינית יכולה לדון בפועלו של נשיא ברזיל הנוכחי לואיז אינסיו דה סילבה, מהקמת מפלגת הפועלים הברזילאית והאידיאולוגיה המרקסיסטית שלה, דרך בחירתו לנשיא ברזיל ב-2002, הרפורמות החברתיות שביצע בברזיל ומדיניות החוץ של ברזיל בשנות כהונתו, מהיחסים עם מדיניות אמריקה הלטינית השונות, עד ליחסים עם ארה"ב והגוש האירופי וכלה ביחסים עם מדינות ערב וישראל. עבודה אחרת יכולה להתייחס לנשיא ונצואלה, הוגו צ'אבס, המתנגד למדיניות ארה"ב ומסוכסך עמה והידוע בהתבטאויות אנטישמיות כלפי ישראל, ובתמיכה בתנועת החמאס. עבודות מסוג זה יעשו שימוש בכלי מחקר מתחום היחסים הבינלאומיים והגיאופוליטיקה.

דוג' לעבודות אחרות על אמריקה הלטינית: קובה ונשיאה פידל קסטרו ויחסיה עם ארה"ב, משבר הטילים בקובה, החקלאות במדינות אמריקה הלטינית, תיירות ופשע באמריקה הלטינית, לבנים מול אינידיאנים ושחורים בברזיל, הספרות הדרום-אמריקאית; ועוד.

יום שבת, 26 ביוני 2010

תנ"ך

עבודות אקדמאיות בתנ"ך יוגשו במסגרת לימודים אקדמיים ביהדות או לימודי מקרא.
לימודי מקרא עוסקים בטקסט המקראי כטקסט ספרותי, הגותי ו/או היסטורי ובוחנים היבטים שונים שלו. בנוסף, נבחנות ההשפעות השונות של הטקסט המקראי מבחינת דת, ספרות, משפו וכו'. הלימודים כוללים נושאים כמו: המזרח הקרוב הקדום ותרבותו, מחשבת ישראל, פרשנות המקרא, חקר המקרא וביקורת המקרא, ועוד.
המחקר בנושא זה כולל גישות מחקר שונות, כמו: ביקורת המקרא, הגישה הפילולוגית היסטורית, הגישה הספרותית, וכו'.

במהלך הלימודים יש דרישה לכתיבת עבודות, כאשר בכל שלב הדרישות גדלות והעבודות צריכות להיות מקיפות יותר ומעמיקות יותר, ולמעשה מדעיות יותר. תחילה אנו כותבים עבודות במסגרת קורסי מבוא בתואר ראשון - עבודות פרו - סמינריון, עבודות סמינריון, ובהמשך עבודות תזה ודוקטורט.

עבודות לדוגמא:
* דמותה של רות המואביה - עבודת מחקר שבה תיבחן מגילת רות מההיבט של שינוי בגישה הסטראוטיפית של התנהגות חברתית-נשית בימי התנ"ך. בעבודה ייבחן עיקרון השארות (הקרבה) שמנחה את החברה ומפעיל נשים בתפקידים שונים
במשפחה. בעבודה ייבחן כיצד נהגה רות על פי עיקרון שארות זה וכיצד הפעולה שלה בסיפור מכוונת להמשכיות קיום המשפחה, והיותה אישה דומיננטית שבחרה בחירה שהיא חלק מן הציווי החברתי המוסרי.
* מושג האלוהים בתנ"ך - בעבודה מסוג זה יידון מושג האלוהים על פי טיב הוויתו של האל, מידותיו ותכונותיו, פעולותיו ועוד. באמצעות שימוש מדוגמאות של ספרים שונים בתנ"ך שבהם באה לידי ביטוי דמותו של אלוהים באופן אקטיבי או פסיבי, ניתן לתת דוגמאות למושג האלוהות וכיצד הוא נתפס בספרים שונים של התנ"ך, ובעיני פרשנים של התנ"ך.

בשימוש במקורות ביבליוגרפיים, חשוב להבחין בין מקורות ביבליוגרפיים אקדמיים, לבין מקורות תורניים. מקורות ניתן לאתר באמצעות קטלוג הספריות או באמצעות חיפוש רגיל באינטרנט.

יום רביעי, 23 ביוני 2010

סמינריון בתולדות האמנות

כשחושבים על תולדות האמנות בדרך כלל חושבים על תקופת הרנסאנס, על איטליה ועל אמנים כמו לאונרדו דה וינצ'י ומיכלאנג'לו שכונו בשם "אנשי הרנסאנס". אבל תחום תולדות האמנות לא כולל רק את תולדות הציור או הפיסול, אלא את ההיסטוריה של האמנות החזותית כולה. אמנות חזותית הוא תחום רחב של פעילויות אמנותיות, הכולל בתוכו ענפי אמנות רבים כמו: ציור, רישום, תבליט, הדפס, צילום, איור, פיסול, גילוף ועוד.

תחום תולדות האמנות נלמד בפקולטה לאמנות באוניבסיטאות השונות. בחוג לתולדות האמנות הסטודנטים לומדים על אמנות חזותית ועל אמנויות גראפיות מן העת העתיקה, ימי הביניים, אמנות האסלאם, הרנסאנס והבארוק ואמנות מודרנית, עכשווית וישראלית.

סטודנט הכותב עבודה אקדמית בתחום תולדות האמנות יכול לכתוב על נושאים כמו: 1. אמנות הרנסאנס והבארוק - מריה וישו הילד. בעבודה מסוג זה ניתן יהיה לכתוב על התקופות השונות במהלך תקופת הרנסאנס. 2. אמנות הבנייה המוסלמית בירושלים בתקופת סולימאן המפואר. בעבודה מסוג זה יהיה ניתן לסקור את מפעלי האדריכלות היפים בירושלים שנבנו בתקופת השליט סולימאן המפואר. 3. דוגמה נוספת לעבודה אקדמית יכולה לעסוק בהשוואה בין שתי יצירות אומנות עבודה מסוג זה תוכל לעסוק בהשוואה בין "ונוס מאורבינו" של טיציאן לבין"האודליסק" של אנגר. בעבודה ניתן לכתוב תיאור של כל אחת מהיצירות, לאחר מכן לערוך השוואה בין השתיים.
בעבודות ניתן גם לבדוק כיצד מתבטאים באמנות אלמנטים כמו ייצוגן של דמויות נשיות או ייצוגים של מגדר. לדוגמא, ניתן לערוך עבודה בנושא: "הייצוג של ונוס באמנות הרנסנס ביצירותיהם של בוטיצ'לי, טיציאן וג'ורג'ונה".

בעת כתיבת עבודה אקדמית על תולדות האמנות ניתן להיעזר במקורות מידע כמו ספרים (לדוגמא, "קורות האמנות" או אחרים), מאמרים, אתרי אינטרנט כדוגמת "אולארט" סרטי תעודה העוסקים בתולדות האמנות, או קטלוגים של תערוכות.

עבודות בתיאטרון

התיאטרון הוא אחת מאמנויות הבמה העתיקות והמפותחות ביותר בהיסטוריה של היצירה. החל מהתאטרון היווני בתקופת יוון העתיקה שם הועלו טרגדיות וקומדיות של מחזאים כגון: סופוקלס, אייסכילוס, אוריפידס ועוד, בליווי של מקהלה יוונית, וכלה בצורות שונות של התיאטרון המודרני של ימינו, המשלב בתוכו צורות רבות של ביטוי על במה ואף במקומות לא קונבנציונאליים אחרים.
לימודי תיאטרון נערכים במסגרות אקדמיות ובמסגרות כמו בתי ספר למשחק. המסגרת האקדמית היא בעיקרה מסגרת עיונית-מחקרית ופחות חווייתית-מעשית. במסגרת לימודים אקדמיים בתיאטרון - לתואר ראשון או שני, יש לערוך עבודות בנושאים כמו תולדות התיאטרון והיבטים אמנותיים שונים, בהתאם לתפיסות והתיאוריות הרבות שהתפתחו סביב אמנות זו.
נושאים נוספים: סוגים וסגנונות באומנות התיאטרון; יחסי התיאטרון עם אמנויות אחרות; המקום התרבותי, אידיאולוגי, פוליטי, חברתי של התאטרון; יסודות השפה התיאטרונית; וכד'.

ניתן לכתוב עבודות אקדמאיות שבהן המחקר יתמקד בעלייתן של אסכולות שונות בתאטרון, הדרך שבה הן יושמו וההשפעה שהייתה להן על הקהל. למשל: עבודה אקדמית על התאטרון הריאליסטי במאה ה 19 ותחילת המאה ה 20 בהתבסס על מחזותיו הריאליסטיים של הנריק איבסן.
כמו כן, ניתן לבדוק מה הייתה הצלחת הסגנון ממנו הושפעו הצגות התיאטרון באותה תקופה והאם הייתה לכך הצלחה והמשכיות לאורך זמן רב; וכיצד סגנון תיאטרלי ספציפי מתקופה מסוימת בתאטרון יצר השפעה על סגנונות מאוחרים יותר שהתפתחו בעקבותיו ובהשראתו, או לחלופין, נוצר כאנטי תזה וכשהתרסה לסגנונות תיאטרליים קודמים.

ניתן לכתוב עבודות בתיאטרון שבהן תתבצע השוואה בין מדיום התיאטרון לבין מדיום אמנותי אחר כמו למשל: הקולנוע.
בנוסף, ניתן לכתוב עבודות על סוגים שונים של שימושים באמנות התאטרון כמו למשל: התאטרון הקהילתי, התאטרון הפוליטי ועוד.
עבודה שתעסוק בהיבט הפוליטי-חברת יכולה להיות בנושא "ערכי הדמוקרטיה והשתקפותם בהצגה מלכת האמבטיה של חנוך לוין", בה תידון הדמוקרטיה בראי האמנות דרך ההצגה.

מקורות ביבליוגרפיים בנושא ניתן למצוא כאן.

יום שלישי, 22 ביוני 2010

עבודות בשיווק

שיווק הוא תחום הנלמד במסגרת לימודי מנהל עסקים. כמעט כל מוצר או שירות בעולמנו סובב סביב שימוש בשיווק שהוא למעשה לב ליבו של קידום מכירות המוצר או השירות. הפעילות השיווקית צופה, מנתחת, בודקת ועוקבת אחר צורכי קהל היעד ועל ידי זאת קיים ניסיון להתאים את המושא המשווק לאותו קהל יעד, על פי הניתוח המקדים.
בעולם עסקי שהופך לתחרותי יותר יותר, השיווק הוא כלי משמעותי בהתמודדות, כאשר אמצעי השיווק משתכללים כל העת (עד כדי שימוש בכלים מדעיים כמו בדיקת גלי מוח).

בכתיבת עבודות אקדמאיות בשיווק ניתן להתמקד בארגון שמספק מוצר או שירות כלשהו ולבצע מחקר על האסטרטגיה השיווקית שבה הוא משתמש על מנת להצליח לכבוש את קהל היעד ולהשיג את התועלת המירבית מהשיווק.
עבודה אחרת יכולה לעסוק בחסרונות וביתרונות של תוכן שיווקי בהשוואה לאפשרויות פרסום אחרות. בעבודה ייבחנו השחקנים המניעים את התוכן השיווקי ודוגמאות של שימוש בתוכן שיווקי בטלויזיה ובקולנוע.
בכתיבת עבודת סמינריון על מוצר מסויים לדוגמא, יילקח המוצר בחשבון בעבודה מבחינת תמהיל השיווק שכולל את מאפייני המוצר, המחיר של המוצר המיקום שבו יימכר המוצר ושיטות הפרסום והמדיה באמצעי התקשורת השונים. עוד בכתיבת העבודה האקדמית ייבדקו אפקטיביות ויעילות החברה, הטקטיקות השונות של הסביבה העסקית וכן בדיקה אמפירית של תוצאות שיווק המוצר.

בעת כתיבת עבודות אקדמאיות ניתן להשתמש במקורות כמו ספרי שיווק, מאמרים מכתבי עת העוסקים בשיווק ופרסום, סקרי דעת קהל, ראיונות וכד'. ניתן לאתר מקורות גם באמצעות חיפוש בספריות אקדמאיות וכן באמצעות חיפוש מידע ברשת האינטרנט, עיון בעבודות מוכנות של סטודנטים וחיפוש בספריות מקוונות ברשת.
דוגמאות למקורות ביבליוגרפיים בעבודה אקדמית בשיווק:
קוטלר,פ ' הורניק,י' (2000). ניהול השיווק המהדורה הישראלית, תל אביב, האוניברסיטה הפתוחה.
http://www.allmarketing.co.il

יום ראשון, 20 ביוני 2010

סמינריון בציור

ביקור בתערוכת ציורים במוזיאון מנתק את המבקר משיגרת היום-יום ומוליך אותו אל עולם שונה ומעניין – עולמו של הצייר. במהלך הסיור במוזיאון יש תמיד מעין תחושת נשגבות כלפי האמן וכלפי כישרונו ישנה מעין שמחה שבלב לחלוק כמה רגעי תרבות ולהרגיש ברי מזל על כך.

תחום הציור נלמד בפקולטה לאמנות באוניבסיטאות השונות או בבתי ספר אחרים כמו "בצלאל" או "האקדמיה לעיצוב ולחינוך ויצו חיפה". טכניקות הציור הן מגוונות לדוגמה: סוגי נייר, סוגי צבעים, סוג משטחי ציור וכדומה.

עבודות אקדמיות בנושא ציור ניתן לכתוב על נושאים רבים כגון יצירות של אמנים מפורסים, על תקופות שונות באמנות, על טכניקות שונות באמנות. נושאים לדוגמה: 'ארוטיקה חבויה באמנות במאה התשע עשרה', 'נשים יוצרות באמנות המערבית', 'ז'אן אוגוסט דומיניק אנגרה- סגנון ויצירתו'.

לאחר שנבחר נושא לעבודה, למשל אמנות המאה העשרים, יש למקד את העבודה בנושא ספציפי עליו תיכתב העבודה האקדמית, למשל, בחירה של אמן מוכר וכתיבת עבודה שתתבסס על חייו ויצירתו או סקירה של השפעות האמנות באותה תקופה.

בעבודה אקדמית בנושא האמנות במאה העשרים ניתן לעסוק בסוגים של אמנות ובאמנים שונים: אימפרסיוניזם; השוואה בין פול גוגן, פול סזאן וואן גוך; השוואה בין הפוטוריזם לקוביזם; סוריאליזם; אקספרסיוניזם מופשט; פופ ארט; מרסל דושאן, וכד'.

דוגמה נוספת: עבודת סמינריון תוכל לעסוק בחייה ויצירתה של אביבה אורי. בעבודה ניתן לסקור את הביוגרפיה והיצירה של אורי, וכן את חייה הסוערים ומותה הטרגי אשר הפכוה למעין מיתוס באמנות הישראלית. נראה כי יצירותיה של אורי לא משקפות את חייה הסוערים. במקום הצבעים החזקים והדרמטיים להם ניתן היה לצפות, היא השתמשה בעיקר ברישומים קטנים ועדינים בעיפרון ובפחם ובפורמט מאוד קטן.

מקורות לכתיבת עבודה אקדמית בנושא ציור ניתן לאתר באמצעות הספריות האקדמאיות וכן באמצעות האינטרנט.

עבודות בנושא שוויון הזדמנויות

שוויון הזדמנויות הינו ערך שעיקרו הוא הזכות של כל אדם לקבל הזדמנות לבטא את יכולתיו, ללא הבדל דת, מין, גזע, מצב כלכלי וכו'. מדובר למעשה בשוויון חברתי או שוויון סטטוס. השוויון בהזדמנויות מתייחס בעיקר לעולם העבודה והתעסוקה ולעולם החינוך, אך גם לתחום כמו השירות בצבא. עיקרון זה עוגן במדינות רבות בחוק.

בהתאם למגמת הלימוד, עבודות אקדמיות בנושא זה יעסקו בהיבט החוקי (חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, איסור אפליה וכד'), בהיבט החינוכי (מדיניות חינוכית בנושא שוויון הזדמנויות ומצוינות, חינוך לשוויון וכד') או בהיבט של מדיניות ציבורית (בחינה של השוויון במדיניות שמתווה השלטון).

בעבודות אקדמאיות בנושא שוויון הזדמנויות תיכלל לרוב התייחסות לאופן שבו מוסדות ציבוריים ואזרחיים מתייחסים לאזרח במדינה. על פי עיקרון (או חוק) שוויון הזדמנויות, יש בידי האזרח את האפשרות לקבל זכויות שוות כמו לסובבים אותו ולקבל את האופציה לפעול ולעסוק באופן חופשי במה שיבחר. זהו מצב אידיאלי ביותר, וקיים לרוב במדינות שהן מדינות רווחה. אף על פי כן, מדובר במצב אוטופי שכן שוויון הזדמנויות מוחלט ייתקל כמעט תמיד בקשיים שונים שמקורם במוקדים ומוסדות בעלי כוח רב, שלעתים מתעלים את הכוח שלהם על מנת לשמור על כוחם. בכך עשויה להתקיים פגיעה בשוויון הזדמנויות.

דוגמאות לעבודות:
בעבודת סמינריון בנושא שוויון בין המינים במקום העבודה ניתן לערוך מחקר על המשפט ככלי אפקטיבי ליצירת שוויון בין המינים בקבלה לעבודה. בעבודה ייבדק כיצד מערכת המשפט בישראל פועלת על מנת לשמר את שוויון ההזדמנויות בין המינים על רקע של מקרי אפליה.
בעבודה אחרת, ניתן לדון בשוויון הזדמנויות בבית ספר ולבחון האם ביה"ס אכן מקדם עיקרון זה או שמא משעתק מבנים חברתיים קיימים של אי שוויון. את השאלה ניתן לבדוק באמצעות מחקר איכותני שיבוצע ע"י ראיונות עם תלמידים ועם צוות ביה"ס.

יום שישי, 18 ביוני 2010

עבודות בפרסום

עולם הפרסום שופע רעיונות יצירתיים, פשוטים ומורכבים הבאים לשווק ולהביא לידיעת קהל הצרכנים מוצרים, שירותים ואירועים שונים.
לימודי פרסום נערכים במסגרת לימודי תקשורת ולימודי מנהל עסקים באקדמיה, וכן במסגרות של קורסים וסדנאות עצמאיים. עבודות מחקר רבות מסוגים שונים מוגשות במהלך לימודים אלו כגון: עבודות פרו - סמינריון ועבודות סמינריון לתואר ראשון ועבודות סמינריון לתואר שני.

פרסום הוא אמצעי ליצירת קשר עם קהל יעד על ידי אמצעי המדיה השונים שמאפשרים לו במה לכך. על ידי פרסום מתממשת המטרה להעברת מסרים שונים לסוגים מגוונים של קהלי יעד. מטרת הפרסום היא ליידע, להזכיר ולשכנע את אותם קהלי יעד מהו סוג השירות או המוצר הקיים ובמה הוא יכול להיות יעיל עבורו.

עבודות אקדמיות בפרסום יעסקו, בין היתר, בהשפעתו של הפרסום על קהל היעד, אמצעים שונים להפיכת פרסום לאפקטיבי והאספקטים השונים של הפרסום כמו: יחסי ציבור, קידום מכירות, שיווק ועוד.
עבודות לדוגמא: גישות ושיטות פרסום שונות של מוצר לבני נוער - עבודה אקדמית שהמחקר בה יתמקד במוצר מסוים לבני נוער, כמו למשל מוצרי היגיינה לבנות נוער וכיצד הפרסום שלו בא לידי ביטוי באמצעי המדיה השונים. במסגרת העבודה ייבדקו גישות שונות לפרסום המוצר בקרב בנות הנוער ומה עומד מאחוריהן. כמו כן, המחקר יציג כיצד פרסום המוצר מאפשר יצירת רצון בקרב קהל היעד לרכישת המוצר תוך ניסיון לפתח בו צרכים של אושר וסיפוק, בהנחה והמוצר יהיה ברשותו.
בעבודות אקדמאיות בפרסום ניתן גם לערוך השוואה ביו אופי הפרסום בין המדיה הכתובה לבין אופי הפרסום במדיה משודרת. בנוסף, ישנה אפשרות לכתוב עבודה שתעסוק בשיטות פרסום בתרבויות שונות אחת מן השנייה. דוגמא לעבודת מחקר בנושא זה: הפרסום בתרבות המזרח - יפן לעומת הפרסום בתרבות המערב - ישראל. העבודה תעסוק בשאלת המחקר, האם קיים שוני בפרסומות ביפן לעומת הפרסומות בישראל על פי פרמטרים של אמוציות, אקסטרווגנטיות, מסרים ועוד.

יום רביעי, 16 ביוני 2010

פערים ואי שוויון בישראל

פערים ואי שוויון בישראל קיימים ברבדים שונים בחברה הישראלית. עבודות אקדמיות שיעסקו בנושאים של פערים ואי שיוויון בישראל יוגשו במסגרת לימודי סוציולוגיה, לימודי עבודה סוציאלית, לימודי קרימינולוגיה, לימודי אנתרופולוגיה ועוד. במסגרות אלה יוגשו עבודות מחקר מסוגים שונים לתואר ראשון ועבודות מחקר לתואר שני; עבודות מחקר קצרות וכן עבודות פרו - סמינריון ועבודות סמינריון.

עבודות אקדמאיות בפערים ואי שוויון בישראל יעסקו בנושאים שיגעו בפערים ובאי שוויון המתפתחים בכל חברה ונוגעים ספציפית לחברה הישראלית. העבודות יכללו נושאים שבהם יש ניסיון לחקור ולהבין את הבדלי הריבוד שקיימים בישראל, על ידי הבאת תיאוריות מספרות מחקר בנושא ומסקנות ממחקרים שבוצעו בעבר על הפערים ואי השוויון, כמו למשל: אי שוויון כלכלי, היבטים גיאוגרפיים, היבטים תעסוקתיים, הבדלים עדתיים, הבדלים דמוגרפיים ועוד.

בין הנושאים שניתן לכתוב עליהם עבודת סמינריון: פערים ואי שוויון עדתי בחינוך הגבוה - אשכנזים למזרחים; אפליה ואי שוייון בחינוך הישראלי בכלל וכלפי הערבים בפרט; שוויון בין המינים במקום העבודה ועוד.
בעבודה על פערים ואי שוויון עדתי בחינוך הגבוה בישראל בין אשכנזים למזרחים ניתן לעסוק בשאלה מדוע נוצרים פערים אלו וכיצד בא אי השוויון לידי ביטוי. למשל: המימד ההתרחבותי של ההשכלה בישראל, ריבוד האוניברסיטאות בישראל והשלכותיו, המודעות באקדמיה לפערי החינוך הגבוה, המלצות לשיפור וצמצום הפערים בחינוך ועוד.

דוגמא נוספת לעבודה: אי שוויון בין נשים לגברים במגזר הציבורי. עבודה אקדמית זו יכולה לעסוק בפערים ובאי שוויון בישראל תוך התמקדות בשאלה מדוע קיים אי שוויון ברמות השכר ובאחוז הנשים המועסקות בתפקידים בכירים במגזר הציבורי לטובת הגברים, למרות שמספרן היחסי של הנשים גבוה יותר.

מקורות לעבודות מסוג זה יכולים להיות ספרים, מאמרים מכתבי עת, נתוני הלמ"ס וכד'. בנוסף, ניתן להשתמש במידע הקיים באינטרנט, כמו באתר של מרכז אדוה.
את העבודות האקדמאיות יש לכתוב על פי כללי הכתיבה והציטוט האקדמיים, כולל רשימה ביבליוגרפית וציון של מראי מקום בגוף העבודה.

יום שני, 14 ביוני 2010

סמינריון בפסיכולוגיה חברתית

כמה שלא נודה בהיותנו בני אדם עצמאיים, בעלי דעה עצמית וחופש החלטה ובחירה נקי מהשפעות חיצוניות. בסופו של דבר, כולנו מושפעים בדרך כזו או אחרת מהחברה שבה אנו גדלים ורוכשים מיומנויות חברתיות על ידי למידה וחיקוי החברה הסובבת אותנו והחינוך החברתי אותו אנו מקבלים במסגרת המשפחתית.
פסיכולוגיה חברתית היא ענף במדע הפסיכולוגיה העוסק בקשר המובהק שקיים בין הפרט לחברה והשפעת החברה על הפרט, אם מבחינת מחשבות, רגשות וכד'.
עבודת סמינריון בפסיכולוגיה חברתית תעסוק בכל אלו ובמחקר מדעי על תחושות והתנהגויות של פרטים במסגרות חברתיות שונות. למעשה ענף פסיכולוגיה חברתית קרוב מאד לענף הסוציולוגיה שעוסקת בחקר החברה ויחסי הגומלין הפועלים בה.
בכתיבת עבודת סמינריון בפסיכולוגיה חברתית ייעשה שימוש במושגים מתוך עולם זה כגון: דימוי עצמי, אפקט פיגמליון, טעות הייחוס הבסיסית ועוד.
עבודות לדוגמא: "השפעת ההגירה על התנהגות עבריינית של נערות בישראל בכל מה שנוגע לצריכת סמים". עבודה בנושא זו עשויה להיכתב כעבודת סמינריון במסגרת לימודי פסיכולוגיה חברתית (וגם במסגרת לימודי קרימינולוגיה), ובה ייבדק האם קיים קשר בין בעיות העלייה ומאפייניה ובין צריכת הסמים הקיימת אצל נערות אלו.
בעבודה יתבצע מחקר על הבדלי התרבות שקיימים בין תושבי הארץ לבין העולים החדשים והקושי, במיוחד של הצעירים לקבל את השינוי החברתי והתרבותי אליו נקלעו, לא תמיד מבחירה. בעבודה יוצגו ההשלכות שיש לכך על התנהגותם של העולים הצעירים והסיכונים בכך. בעבודת המחקר ניתן להציג נתונים סטטיסטיים לאורך השנים באשר לצריכת סמים בקרב בני נוער עולים חדשים.
"השפעת האינטרנט על צריכת התרבות ופעילות הפנאי של בני נוער" היא דוגמא לעבודה אקדמית נוספת שתעסוק במחקר שיתבסס על האינטרנט כגורם משפיע על תרבות הפנאי והצריכה של בני הנוער וכמו כן תוצג השוואה בין השפעת מדיום האינטרנט לבין השפעת מדיום הטלוויזיה.

קיימים מקורות ביבליוגרפיים רבים בנושא פסיכולוגיה חברתית ויש להיעזר בהם לצורך ביסוס המחקר בעבודה. ניתן להשתמש גם במקורות מידע מן האינטרנט או להיעזר בחומר בעבודות מוכנות של סטודנטים.

יום חמישי, 10 ביוני 2010

עבודות בפסיכולוגיה

לימודי פסיכולוגיה הם לימודים אקדמיים שבמסגרתם לומדים הסטודנטים ומתמחים בענפי הפסיכולוגיה השונים על מנת בסופו של דבר להתמחות בטיפול קליני או ללכת לכיוון של מחקר בתחום.
בתקופת הלימודים האקדמיים מוגשות עבודות מחקר שונות בנושאים שונים ומגוונים השייכים לענפים השונים שבפסיכולוגיה, הכל בהתאם לסוג הקורס בו משתתף הסטודנט. עבודות אקדמיות בפסיכולוגיה מוגשות גם במסגרת לימודים בחוגים אחרים, למשל: לימודי חינוך מיוחד, קרימינולוגיה, עבודה סוציאלית וכד'.
הפסיכולוגיה היא למעשה תחום במדעי החברה העוסק בחקר הנפש, התפיסה וההתנהגות של האדם. היא התפתחה והפכה למדע מוכר בסוף המאה התשע עשרה ותחילת המאה העשרים על ידי הפסיכואנליטיקאי המפורסם: זיגמונד פרויד.

תחום הפסיכולוגיה הוא רחב מאוד וכולל תתי-תחומים רבים. כך, עבודות אקדמיות בפסיכולוגיה עוסקות בתחומי משנה מחקריים רבים, כמו: פסיכולוגיה חינוכית, פסיכולוגיה התנהגותית, פסיכולוגיה אישיותית ועוד.

דוגמאות לעבודות:
תחושת מסוגלות של מורות ותיקות במצבים ביטחוניים בישראל היא עבודת מחקר בפסיכולוגיה חינוכית. עבודה בפסיכולוגיה חינוכית עוסקת כאמור בפסיכולוגיה של התלמיד, המורה או כל פרט העובד או לומד במסגרת חינוכית כלשהי. בעבודה לדוגמא זו יתבצע מחקר על התמודדותן של מורות ותיקות בבתי ספר עם מצבי לחץ בעת תקופות ביטחוניות קשות במדינת ישראל. העבודה תבדוק באילו אמצעים, כלים ופעילויות שמקנה משרד החינוך, משתמשות מורות ותיקות בארץ על מנת להסביר לתלמידים על מצבים בטחונים ומה תחושת המסוגלות שלהן לכך.
השפעת ענישה באמצעות מכות על התפתחות הילד היא עבודת מחקר בפסיכולוגיה התפתחותית שהנה ענף בפסיכולוגיה העוסק בחקר השינוי הגופני, החברתי והרגשי והקוגניטיבי. בעבודה מסוג זה יתבצע מחקר על ההשפעות הרגשיות והגופניות שחווה ילד שהוריו משתמשים כלפיו באמצעי ענישה של אלימות פיזית הכוללת מכות.

נושאים נוספים: הפרעות קשב וריכוז - ADHD, לחץ וחרדה, דימוי עצמי, חלומות ובעיות שינה, פסיכופתולוגיה, תסמונת פוסט טראומתית - PTSD, ועוד ועוד.

עבודות שהן עבודות מחקריות שבמסגרתן בוצע מחקר אמפירי, יכללו (מעבר לסקירה של הספרות המחקרית הקיימת) מחקר שטח עצמאי. ישנם סוגי מחקר שונים ובהתאם לכך כלי מחקר שונים. בכל מקרה, בעבודות אלה, יכלל פרק של "שיטות מחקר" בו יוסבר על אופן ביצוע המחקר, מהם כלי המחקר ומהי אוכלוסיית המחקר. כמו כן יש לציין באיזה אופן נותחו התוצאות.

עבודות בנושא ארצות הברית

כמעט כל עבודה אקדמאית בתחום מדעי הרוח והחברה יכולה, למעשה, להיכתב על ארצות הברית, המעצמה הגדולה בעולם - החל מעבודות אקדמאיות בהיסטוריה, גיאוגרפיה, מדעי המדינה, פוליטיקה וממשל, יחסים בין לאומיים, פילוסופיה, כלכלה, לשון, תקשורת, פסיכולוגיה, סוציולוגיה, ספרות, אמנות. אך לעניינינו, עבודות אקדמאיות במדעי המדינה על ארצות הברית ייכתבו בהקשר הפוליטי-מדיני, שגם בו ניתן לכתוב עבודות ברוב תחומי הלימוד והמחקר שהוזכרו לעיל (פרט ללשון, ספרות, אמנות, פסיכולוגיה) משום שמדע המדינה הוא תחום אינטרדיסציפלינרי ומשלב ידע מתחומים אלה.

אפשר לכתוב עבודות על ארה"ב במגוון נושאים כמו היווסדות ארה"ב, העבדות בארה"ב, החוקה של ארצות הברית, מלחמת האזרחים בארה"ב, ארצות הברית במלחה"ע ה-I, השפל הכלכלי הגדול בשנות ה-30 של המאה ה-20, תפקידה של ארצות הברית במלחה"ע ה-II ומיגור המשטר הנאצי, יחסי ארה"ב-בריה"מ בתקופת המלחמה הקרה ואחריה, לאחר נפילת המשטר הקומוניסטי, המיעוטים בארה"ב, יחסי שחורים-לבנים, התערבות ארה"ב במזרח התיכון וכמובן יחסי ישראל-ארה"ב, ועוד ועוד.
ניתן גם לעסוק באחת מ-52 המדינות של ארה"ב או להשוות בין כמה מהן, ובעיקר על העיקריות בהן, כמו ניו-יורק, קליפורניה, טקסס ועוד, ולכתוב על הפוליטיקה הפנימית שבהן, או בכל נושא אחר הקשור למחקר מדע המדינה כמו גיאוגרפיה, כלכלה וכד'.

מתוך רשימת התחומים שבמסגרתם אפשר לכתוב עבודה אקדמאית, סמינריונית או אחרת, על ארצות הברית, יש לבחור נושא מסוים אחד ולהתמקד בו. למשל, אם נבחר נושא בהקשר מדיני-פוליטי, אפשר לכתוב על מערכת הבחירות האחרונה שבה זכה ברק אובמה בנשיאות ארצות הברית. שאלת המחקר יכולה להיות – מה היו השיקולים של המצביעים הלבנים בבחירת אובמה? העבודה תעסוק בדפוסי ההצבעה השונים במדינות ארה"ב השונות ותסקור את התפלגות ההצבעה לפי האוכלוסיות השונות – לבנים, שחורים, יהודים, ערבים וכד'; בפרקים שיבואו לאחר המבוא שיסקור את נושא העבודה ויציג את שאלת המחקר והדרכים לפתרונה, יוצגו הנתונים השונים הקשורים להצבעה, לפניה, במהלכה, ואולי אף אחרי בחירתו של אובמה לנשיאות.
כמובן שבעבודה רצוי להסתמך על מקורות ספרותיים רבים ככל הניתן. בגלל שהנושא חדש יחסית יהיה אפשר למצוא את רוב המקורות בשפה האנגלית. ניתן גם להיעזר במאמרים שפורסמו ברשת האינטרנט על בחירת אובמה. בבחירת המקורות מרשת האינטרנט יש לנקוט במשנה זהירות ולבדוק שהמאמרים הם מיהמנים, כלומר מבוססים על עובדות ונתונים אמיתיים. בסיכום לעבודה יש להציג את המסקנות שעלו מהנתונים שנסקרו ומהפרשנויות השונות לנושא.

דוגמאות לעבודות אקדמאיות אחרות העוסקות בארה"ב: המקארתיזם בשנות ה-50, ארה"ב לעומת סין כמעצמה, ארה"ב לאחר הפיגוע במגדלי התאומים, יחסה של ארה"ב לנושא איכות הסביבה.

יום רביעי, 9 ביוני 2010

עבודות בפילוסופיה של המדע

פילוסופיה של המדע היא תת תחום בפילוסופיה. במסגרת קורס בפילוסופיה של המדע מוגשות עבודות מחקר שיעסקו בנושאים הנוגעים לתחום זה שעוסק בהגות של משמעות המדע על סוגיו השונים כגון מדעים מדויקים: ביולוגיה, פיזיקה ומדעים לא מדויקים כגון פסיכולוגיה וסוציולוגיה. ניתן לכתוב סוגים שונים של עבודות מחקר בפילוסופיה של המדע, החל מעבודות מחקר בסיסיות לתואר ראשון ושני וכלה בעבודות בהיקף רחב יותר כמו עבודות סמינריון וסמינר.
עבודות מחקר בתת תחום זה יכללו נושאים כמו הסברת המהות של מושגים מדעיים, אופני חשיבה מדעיים, מתודות מדעיות ועוד. בנוסף, עבודות אלו יכולות לעסוק בהגות של פילוסופים על אלמנטים שונים במדע עצמו, כמו אלמנט הזמן לדוגמא. בעבודה על תפיסת הזמן בפילוסופיה של עמנואל קאנט, תיבחן משנתו הפילוסופית של עמנואל קאנט בכל מה שנוגע לביסוס סוגיית הזמן.

בכתיבת עבודה אקדמית בפילוסופיה של המדע, ניתן לבצע מחקר שיעסוק בהתפתחות וההיסטוריה של הפילוסופיה של המדע. למשל, בעבודה על המהפכה המדעית במאה השמונה עשרה והקדמה שחלה בתקופה זו, ייבחנו הבטים של התפתחות הפילוסופיה בעקבות ההתפתחויות המדעיות של המאה השמונה עשרה כמו התגליות המדעיות של ניוטון ועוד.
העבודה גם תכלול פרקים נוספים שיהוו רקע לנושא המחקר, כמו רקע להתפתחות המדעית במאה השש עשרה והמאה השבע עשרה ששימשו את הבסיס לצמיחת ההשכלה והפריחה המדעית במאה השמונה עשרה.

ישנה חשיבות רבה לכתיבת העבודה על פי כללי כתיבה אקדמיים נכונים. לאחר בחירת הנושא לעבודה יש לכתוב פרק מבוא לעבודה. פרק המבוא כולל את הצגת הנושא לעבודה וכן את טענת המחקר שבאה לתת הסבר למהות המחקר בעבודה ומה מעוניין כותב עבודת המחקר לבדוק. גוף העבודה יכלול סקירה של מקורותף רקע לנושא ודיון בנוא המחקר ושאלת המחקר. על המחקר להיות קולח, שוטף ובעל היגיון ולכן קיימת חשיבות לסדר נכון של הפרקים בגוף העבודה. בתום העבודה ייכתב פרק סיכום ומסקנות ובו יופיעו ממצאי המחקר. רשימה ביבליוגרפית תופיע בסוף העבודה ובה יפורטו כל המקורות שהופיעו ושבהם נעשה שימוש במהלך כתיבת העבודה.

יום שלישי, 8 ביוני 2010

עבודות בפילוסופיה יוונית

אחד מעמודי התווך של תרבות המערב היא הפילוסופיה היוונית שמאגדת בתוכה הגות של פילוסופים יוונים, שהפילוסופיה בתקופות היסטוריות מאוחרת יותר נשענת על רבים מרעיונותיה. ניתן לומר שפילוסופיה היוונית היא בסיס לפילוסופיות שצמחו בעקבותיה והיא זו שעיצבה רעיונות ומחשבות במאגר הידע והאמונה האנושית בעולם המערבי.

עבודות מחקר בפילוסופיה יוונית עוסקות בפילוסופים ספציפיים והגותם לאורך התקופה שבה האימפריה היוונית היוותה את ערש תרבות המערב, החל מהפילוסופים הפרה - סוקרטים הראשונים כמו זנון ותאלס ואסכולות שונות שפרחו באמצעות ההגות הפילוסופית שלהם וכלה בפילוסופיה של אפלטון וסוקרטס.

בכתיבת עבודה אקדמית שתעסוק בפילוסופיה יוונית יש לבחור נושא ממוקד ועליו לבצע את תהליך המחקר, כמובן על פי כללי הכתיבה והציטוט האקדמיים. בפרק המבוא של העבודה יציג הכותב את נושא העבודה ומטרת המחקר. בעבודה על הפילוסופיה המדינית של אריסטו, למשל, מטרת המחקר עשויה להיות לבדוק את הגותו הפילוסופית של אריסטו על שאלות כמו: מהי המדינה, וכיצד האדם עומד ביחס אליה ואל חוקיה. שאלת המחקר וטענת המחקר יוצגו במבוא לעבודה. את מבוא העבודה ניתן לכתוב עם סיום כתיבת עבודת המחקר או לערוך את המבוא הראשוני שכבר נכתב, על מנת להתאימו למחקר שבוסס בעבודה.

ניתן גם לערוך עבודות שעיקרן הוא השוואה בין פילוסופים שונים לגבי רעיון פילוסופי מסויים, לדוגמא: השוואה בין הפילוסופים הקדם-סוקרטיים; או השוואה בין פילוסופים יווניים לפילוסופים מאוחרים יותר, לדוגמא: "תפיסת הידידות לפי אריסטו בהשוואה לתפיסת אורליוס וניטשה"; או השוואה בין פרשנויות שונות, לדוגמא: "הגישות השונות המפרשות את המושג קתרזיס של אריסטו".

לרוב, העבודות מחולקות לפרקים כאשר הסדר של הנושאים חייב להיות בעל היגיון מסוים. בעבודה על האל והאלוהות על פי אפלטון ואריסטו, תחולק העבודה לפי פרקים כגון: האל כמקור לאידאה על פי אפלטון, האל כאידאה על פי אריסטו ופרק של השוואה בין השניים.
המחקרים והניתוחים בתחום זה ייעשו באמצעות כלים פילוסופיים לניתוח ובחינה, תוך הקפדה מיוחדת על ניסוח בהיר.
בתום כתיבת גוף העבודה יופיע פרק הסיכום והמסקנות, והפרק האחרון בעבודה יהיה פרק של רשימה ביבליוגרפית שתכלול את כל המקורות הביבליוגרפיים בהם נעזר כותב העבודה לביצוע המחקר. בעבודות אקדמאיות בפילוסופיה יוונית ניתן לחפש חומר ספרותי גם באמצעות חיפוש בספריות מקוונות וכמו כן באינטרנט (לדוג', ספריית מט"ח, או חיפוש אקדמי של גוגל).

סמינריון בפיסול

פיסול הוא תחום בעולם האמנות בו הפסל מעצב יצירה תלת-ממדית על ידי שינוי פיזי של החומר. תקופות הפיסול לאורך השנים מתחלקות ל: עת העתיקה, תקופת ימי הביניים, תקופת העת החדשה ותקופת המודרניזם במאה ה-20. סוגי פיסול נפוצים הם: תבליט, אנדרטה, מזרקה, מיצב וכדומה.

הפסל "דויד" של מיכלאנג'לו הוא בין הפסלים המפורסמים ביותר בתרבות המערב, אשר מסמל את עצמאותה של העיר פירנצה שבאיטליה. בישראל הפסל יצחק דנציגר היה ידוע בסגנונו הכנעני, ופסלו "נמרוד" נחשב לאחת היצירות החשובות בתולדות האמנות הישראלית אשר הושפעה מתנועת "הכנעניות".

עבודות לדוגמה בתחום הפיסול:
1. עבודת סמינריון בפיסול הקולוסאלי. העבודה בפיסול הקולוסאלי תדון בהקשר של הפיסול המצרי, פסלי הענק של ממנון, חקירת מטרות הפיסול והשוואה לפסל רעמסס השני.
2. עבודת סמינריון על הזיקה בין יצירותיו של יצחק דנציגר "נמרוד" ו"שבזיה" ובין האידיאולוגיה הכנענית. עבודה זו תכלול גם רקע על צמיחת הקבוצה הכנענית. עיקר העבודה יהיה ניתוח צורני ואיקונוגרפי של שני הפסלים וכן המחשת הזיקה בניהם.
3. עבודת סמינריון המשווה בין שתי תמונות מתקופת הרנסאנס - "המדונה בין הסלעים" של לאונרדו דה וינצ'י ו-"המדונה ארוכת הצוואר" של פרמיג'נינו פרנצ'סקו מריה. בעבודה יוצג תיאורן הכללי של העבודות סגנונן ועוד.

בעת כתיבת עבודת סמינריון יש לשים לב לכללי הכתיבה של עבודה אקדמית: מבנה החיבור, הסגנון הכתיב וכו'. לאחר רכישת הכלים לכתיבה אקדמית ותרגולם על-ידי כתיבת עבודות בהיקף מצומצם (תרגילים, פרו"ס וכד'), כתיבת העבודות הופכת למשימה קצת פחות מאיימת וקשה. יש לזכור כי בעבודת מחקר יש לכתוב בגוף ראשון מאחר ואתם כותבים את עבודת המחקר, ניתן גם להשתמש בגוף רבים נסתרים.


מקורות מידע בפיסול ניתן למצוא באתרים כמו Artist, אולארט. מידע על אמני פיסול ישראליים ניתן גם למצוא באתר "עיר האמנים".

עבודות על הספרות הערבית

הספרות הערבית החלה להיכתב במאה ה-6 לספירה והיצירה החשובה הראשונה שלה הייתה הקוראן שנכתב במאה ה-7. הספרות הערבית פרחה בתקופת דור הזהב של האיסלאם ונכתבת עד היום.

תחילתו של הרומן הערבי הוא בתהליך ארוך של תחייה תרבותית שבו היו מעורבים שני כוחות נפרדים; אחד ביקש לגלות מחדש את מורשת הספרות בעבר והתבסס על ז'אנרים ספרותיים קלאסיים כמו למשל המקאמה או סיפורי אלף לילה ולילה; השני, "הזרם המודרני", החל לתרגם יצירות אירופאיות (בעיקר רומנים) לערבית.

בעבודות אקדמאיות העוסקות בספרות הערבית ניתן לדון באחת מהתקופות בספרות הערבית, אם בתקופה הקדם-איסלאמית בספרות הערבית, אם בתקופת תור הזהב, הספרות הערבית בתקופת ימי הביניים, הספרות הערבית בתקופת הרנסאנס ועד לספרות הערבית במאה ה-19 וה-20, לאחר מלחה"ע ה-I וה-II, ולאחר הקמת מדינות לאום ערביות, כולל ספרות פלשתינאית. אפשר לכתוב גם על שירת ימי הביניים שכתבו משוררים עבריים בשפה הערבית ועל ההשפעות מהשירה הערבית שנכתבה באותה תקופה.

ניתן כמובן גם להתייחס לספרות הערבית ובעיקר הפלשתינאית שנכתבה בהקשר לסכסוך הישראלי-ערבי. עבודה כזו לדוגמה יכולה להתייחס לשירה הערבית המודרנית – ובעיקר זו של מחמוד דרוויש שנחשב בעיני רבים למשורר הלאומי הפלשתיני, או לכתיבתו של יוצר פלשתיני מרכזי אחר – ע'סאן כנאפני, שיצירותיו עוסקות לרוב בנושא הפליטים הפלשתינים. בעבודה כזאת יש להציג את קורות החיים של היוצר, ניתוח יצירותיו בהקשר ספרותי ובהקשר לסכסוך הישראלי-פלשתיני ובעיית הפליטים.
נושאים אחרים לעבודות בהקשר של ייצוגים בספרות: ייצוג הנשים בספרות הערבית, ייצוגים של לאומיות ערבית, השואה בספרות הערבית וכד'.

כמו בכל עבודה אקדמית, יש לבסס את הנחות המחקר של העבודה על מקורות ביבליוגרפיים, יש לשמור על מבנה עבודה לפי כללי הכתיבה האקדמית ולאחר פרק הסיכום להביא רשימה ביבליוגרפית מפורטת ומסודרת של המקורות הספרותיים.

יום שני, 7 ביוני 2010

עבודות בנושא ציונות

ציונות – שם התנועה הלאומית של העם היהודי. בתחילתה קראה הציונות לשחרור לאומי של העם היהודי ולהקמת מדינה יהודית בארץ ישראל. לאחר הקמת מדינת ישראל הציונות שמה דגש על חיזוקה וביסוסה של המדינה היהודית בארץ ישראל.

כנושא לימוד אקדמי, קורסים העוסקים בציונות נלמדים בעיקר במחלקות להיסטוריה ומדעי המדינה.
עבודות אקדמאיות בנושא ציונות ניתן לכתוב על התקופה שלפני הקמת מדינת ישראל או על התקופה שאחרי הקמתה. ניתן לכתוב על אחת או כמה ממטרותיה של הציונות כמו בניית חברה המבוססת על צדק ושוויון, העברית כשפת העם היהודי, העלייה, ההתיישבות ועוד ולבדוק האם וכיצד הושגו מטרות אלה. את התקופה שלאחר הקמת מדינת ישראל ניתן לחלק גם כן; לפני כיבוש שטחי יהודה, שומרון, חבל עזה ורמת הגולן, והתקופה שלאחר 1967. אפשר לכתוב למשל על חזונו של בן-גוריון, על פעולותיו השונות, על המלחמות השונות, על בעיית ההתנחלויות, על המיעוט הערבי והתמודדותו עם הגדרת מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ועוד. ניתן לכתוב אף על פלגים שונים בציונות כמו ציונות דתית, ציונות מדינית, ציונות מעשית, סינתטית, סוציאליסטית, תפקיד הציונות עפ"י המתנחלים, הציונות בראי השמאל הלאומי; על זרמים שהתנגדו ומתנגדים לציונות כמו העדה החרדית, הקבוצה הכנענית, הפוסט ציונים, ועוד.
על עבודות שייכתבו במסגרת מדע המדינה לעסוק בנושא תוך התייחסות תיאורטית למושגים כמו לאומיות, מאבקים לעצמאות וכד'.

כאמור, מגוון גדול מאוד של נושאים לכתיבת עבודות אקדמאיות, עבודות פרו-סמינריוניות או עבודות סמינריוניות, ואחרות, בנושא הציונות. בכתיבת העבודה יש לנהוג לפי כללים מסוימים:

- ראשית, לבחור נושא מסוים מתוך מגוון הנושאים לעבודות על ציונות. עבודה לדוגמה יכולה לבחון ולהשוות את תפיסת הזהות הלאומית והציונית לפני מלחמת ששת הימים ואחריה; יש להציג את הגדרת הזהות הלאומית והציונית, ולבחון את ההתפחויות השונות בזהות זו בתקופות השונות.

- מבנה עבודה: מבוא שיציג בקצרה את נושא העבודה, את שאלת המחקר וסקירה של הדרכים לפתרונה; גוף העבודה שיכלול פרקים שיתייחסו ביתר הרחבה לנושא וינסו לענות על שאלת המחקר; סיכום שיציג את מסקנות העבודה, ורשימה ביבליוגרפית מפורטת.

- יש להסתמך על מקורות ביבליוגרפיים רבים ככל הניתן שיעזרו לבסס את ההנחות שמוצגות בעבודה ואת הנתונים השונים. יש לנקוט משנה זהירות ולא לכתוב מהרהורי הלב, אלא כמה שיותר על סמך מקורות שונים.

- בכתיבת עבודות על נושא שהדעות בו חלוקות יש לשמור ככל הניתן על אובייקטיביות ולהציג את הדיעות השונות.

עבודות בפילוסופיה יהודית

סטודנטים שלוקחים קורסים ביהדות וכן אלו הלומדים פילוסופיה לומדים קורסים הנוגעים לנושא פילוסופיה יהודית.
הפילוסופיה היהודית עוסקת בהגות על משמעות החיים, חקר האלוהות ומשמעות החיים; בהגות על משמעות של קיום מצוות ובאמונות יהודיות.

עבודות בפילוסופיה יהודית (לתואר ראשון/שני, פרו - סמינריון, סמינריון) יעסקו, בין השאר, בהשפעה שיש להגות פילוסופית של עמים אחרים, ובעיקר להשפעה של הפילוסופיה היוונית על פילוסופיה יהודית.
בעבודות בפילוסופיה יהודית ניתן לעסוק בסוגים שונים של הגות פילוסופית, כגון: הגות מדינית (לדוג': צורת מנהיגותו של דוד המלך) הגות קבליסטית (לדוג': הגישות השונות לתפיסת הרע בקבלה) ועוד. כמו כן, ניתן לעסוק בעבודות בפילוסופיים יהודים חשובים ובאופי פרשנותם והגותם (הרמב"ם, שפינוזה ועוד).

בבחירת נושא לעבודות מחקר בפילוסופיה יהודית ניתן לבחור סוגיה מתקופה מסוימת בהיסטוריה ולהתייחס לפילוסופים שחיו ופעלו באותה תקופה, או לפילוסופים מתקופות מאוחרות יותר שניתחו את ההגות הפילוסופית בראייה לאחור. פילוסופיה מקראית, לדוגמא, עוסקת בתפיסות שונות בפרשנויות של כתבי הקודש ותפיסות העולם לגבם.
בעבודות על הגות פילוסופית של ימי הביניים ניתן לעסוק בהתמודדותם של הוגים פילוסופיים מול אמונות ודתות שונות שהתפתחו. ניתן לכתוב עבודות מחקר על הגותם של פילוסופים יוצאי ספרד כגון: רבי יהודה הלוי ורבי משה בן מימון (הרמב"ם). למשל, 'דת ופילוסופיה במחשבת הרמב"ם' היא עבודה שתעסוק בסינתזה שיוצר הרמב"ם בין דת לפילוסופיה בשאלת קדמות וחידוש העולם. מה השקפתו של הרמב"ם על בריאת העולם ומדוע הוא מתנגד להגות ימי הביניים שטוענת כי קיימות שתי מערכות מקבילות של אמיתות, האמת הדתית והאמת הפילוסופית.

בכתיבה של עבודות מסוג זה יש להקפיד הקפדה יתירה על ניסוח בהיר ותמציתי, מבלי לגלוש לנושאים שאינם נוגעים לנושא העבודה. כמובן שיש למלא אחר כללי הכתיבה האקדמית, הכוללים ציון מראי מקום מדויקים וצירוף רשימה ביבליוגרפית בסוף העבודה.

יום ראשון, 6 ביוני 2010

עבודות בנושא מדיניות חוץ

מדיניות חוץ הוא שם כולל לאוסף יעדים פוליטים של מדינה מסויימת ביחס לשאר מדינות העולם. בדרך כלל מדיניות חוץ של מדינה מסויימת מגנה על האינטרסים הלאומיים של אותה מדינה כגון: ביטחונה, כלכלתה ויעדיה האידיאולוגים. מדיניות חוץ של מדינה מסויימת מנוהלת בדרך כלל על-ידי ראש הרשות המבצעת ושר החוץ של אותה מדינה.

מדיניות חוץ הוא תחום הנלמד במסגרת הפקולטה למדעי החברה במחלקות למדע המדינה. סטודנטים למדיניות חוץ הכותבים עבודת מחקר בתחום מדיניות חוץ יוכלו לכתוב עבודה על נושאים כגון: יחסים בינלאומיים, יחסי חוץ, יחסים דיפלומטיים בין מדינות, מדיניות חוץ השוואתית, עיצוב מדיניות חוץ ועוד.

דוגמאות לעבודות סמינריון בתחום מדיניות חוץ: מדיניות החוץ של ארה"ב בשאלת הקמת מדינת ישראל, יחסי סין-ארה"ב בפתח המאה ה-21, מדינות החוץ של ברית המועצות, מדיניות החוץ של ארה"ב כלפי המזרח התיכון, מדיניות החוץ של מנחם בגין.

המבנה הכללי של עבודת הסמינריון כולל מבוא, הצגת שאלת המחקר, שאלות ומסקנות, סיכום וביבליוגרפיה.
להלן דוגמאות לשאלות מחקר בעבודות העוסקות במדיניות חוץ: 1. בעבודת סמינריון בנושא מדיניות החוץ של סוריה כלפי ישראל שאלת המחקר יכולה להיות - כיצד משפיעים השינויים בעוצמות הכלליות של סוריה (מול ישראל) על מדיניות החוץ של סוריה? 2. בעבודת סמינריון בנושא מדיניות החוץ של ארה"ב בשאלת הקמת מדינת ישראל שאלת המחקר יכולה להיות - מה הם הגורמים אשר השפיעו על מדיניות החוץ של ארצות הברית בשאלת ארץ ישראל ומדינת ישראל, בין השנים 1945 – 1948 ? 3. בעבודת סמינריון בנושא מדיניות החוץ של מנחם בגין שאלת המחקר יכולה להיות - מה ההבדל בין בגין כאידיאולוג-לוחם לעומת בגין כמדינאי, לפני היותו בשלטון ולאחר מכן?

מקורות ביבליוגרפיים לעבודות מסוג זה עשויים להיות ספרים, מאמרים, קטעי עיתונות, מסמכים היסטוריים ורשמיים וכד'.

סמינריון בפילוסופיה

משך מאות שנים הגו פילוסופים באספקטים שונים על החיים בעולמנו. פילוסופיה היא תחום המשויך ללימודי מדעי הרוח אשר דן בקיום האנושי ובשאלות על הקיום האנושי. לאורך ההיסטוריה עסקו פילוסופים במדינות ותרבויות שונות בשאלות הקיומיות וניסו למצוא מענה לשאלות אלו על ידי הגות פילוסופית מורכבת. בלימודים האקדמיים הנוגעים למדעים שונים, העיסוק בפילוסופיה הוא בלתי נמנע. קורסים רבים בסוגים שונים של פילוסופיה מועברים לסטודנטים ובהתאם לכך מוגשות עבודות אקדמאיות שונות בתחומי המחקר והלימוד השונים.

עבודות בפילוסופיה יעסקו באחד או יותר מן הענפים הנוגעים לפילוסופיה. ניתן להגיש סמינריון בפילוסופיה של האמנויות (תורת האסתטיקה והיופי), פילוסופיה מדינית (פילוסופיה העוסקת במחשבה מדינית, סוגי שלטון והשפעתו) פילוסופיה של תורת ההכרה (מהות הקיום וההכרה). מעבר לכך ישנם פרמטרים ותחומים נוספים שפילוסופיה משתייכת אליהם וניתן לייחס אותה אליהם.

תפיסת החוק ואי ציות לו היא עבודה שיכולה להיכתב במסגרת עבודת סמינריון בפילוסופיה או עבודת פרו - סמינריון וכן כעבודת גמר רגילה בפילוסופיה לתואר ראשון או שני. עבודת מחקר זו תדון במחשבה הפילוסופית בכל מה שנוגע לגורמי אי ציות לחוק וזכויותיו של הפרט. המחקר על נושא העבודה יתבסס בעיקרו על המחשבה וההגות הפילוסופית שקיימת לאורך ההיסטוריה, תוך בחירת פילוסופים מרכזיים וחשובים שהתמקדו בדיון פילוסופי על נושא זה.
מבנה עבודה לדוגמא: ראשית, יופיע פרק מבוא שייתן תמצית של נושא המחקר ואופיו וכמו כן שאלת המחקר ומה הרצון להוכיח בו. בפרקי העבודה יינתן מידע תיאורטי בנושא שלטון החוק ומהו חוק במשפט העברי או בכל סוג משפט אחר. כמו כן יוצגו גישות פילוסופיות אוניברסליות בנושא חוק ואי ציות לו ויובאו פילוסופיות מייצגות של פילוסופים ידועים שחלקו הגות בנושא כגון: אפלטון, תומס הובס ועוד.
בתום העבודה יוצג פרק סיכום ומסקנות שנותן מענה לשאלת המחקר ומציג את הממצאים של המחקר בעבודה.
הפרק האחרון יהיה פרק של רשימה ביבליוגרפית ובו תוצג ספרות המחקר שנעשה בה עזר לכתיבת המחקר בעבודה.

יום שבת, 5 ביוני 2010

עבודות בנושא מיעוטים

הסוציולוג האמריקאי לואיס וירט (Louis Wirth), שהמחקר העיקרי שלו נעשה על מהגרים יהודים והשתלבותם בחיים העירוניים באמריקה, הגדיר קבוצת מיעוט כ"קבוצת אנשים אשר מאפיינים פיזיים ותרבותיים מבדילים אותם מן האחרים בחברה בה הם חיים ובשל כך הם זוכים ליחס שונה ומפלה ועקב כך הם תופסים עצמם כקבוצה הנתונה לאפליה קולקטיבית".
במדינה הדמוקרטית קיימים מנגנונים שונים ורבים שמטרתם לשמור על אופיו ותרבותו של המיעוט. כבר במגילת העצמאות הובטחו "שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין, וחופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות".

עבודות אקדמאיות בנושא מיעוטים ייכתבו במסגרת לימודי מדעי החברה והרוח, במסגרת חוגים שונים, כמו היסטוריה, מדעי המדינה, פוליטיקה וממשל, גיאוגרפיה ועוד.
העניין האקדמי במיעוטים, קשור למחקר בלאומים ובלאומיות. קבוצת לאום היא קבוצת מיעוט הדורשת הגדרה עצמית, המתייחסת לאוכלוסייה בעלת שפה ותרבות משותפות היושבת בטריטוריה מוגדרת, והדורשת שלטון עצמי והגדרה טריטוריאלת נפרדת, כמו במקרה של בוסניה, או במקרה של טיבט. לא כל קבוצת מיעוט דורשת הגדרה עצמית אלא יחס שוויוני ומתן הזדמנויות שיוויוניות בהחלטות שנעשות במדינה על חינוך, תעסוקה, ייצוג, פיתוח תשתיות ועוד.

בעבודה אקדמאית הנכתבת בנושא מיעוטים ניתן להתמקד בנושא אחד הקשור למיעוטים ולבחור או קבוצת מיעוט אחת שבה רוצים לדון בעבודה, או בבעיה או שאלה מסוימת הנוגעת לאותה קבוצה. לדוגמה: עבודה על הכורדים בטורקיה, באיראן, בעיראק ובסוריה. שאלת המחקר של העבודה יכולה להיות, מדוע הכורדים לא זכו עדיין להגדרה עצמית? במבוא לעבודה, שבו תוצג שאלת המחקר, יוצגו הדרכים לפתרון שאלת המחקר, יוצג הרקע ההיסטורי של מאבק הכורדים לעצמאות בקצרה, יוצגו המקורות הספרותיים שבהם נעשה שימוש כדי לענות על השאלה ויוצגו תקצירי הפרקים בגוף העבודה שיפרטו את הנושא ויציגו בעיות שונות הקשורות למאבק של המיעוט הכורדי לעצמאות. בין השאר יוצג מצבם של הכורדים לאחר מלחה"ע ה-I והתפרקות האימפריה העות'מנית; הכורדים באיראן, סוריה ועיראק; מאבקה של מפלגת ה-PKK, מפלגת הפועלים של כורדיסטאן בטורקיה, הטרור שהפעילה ודיכוי המרד ע"י ההנהגה הטורקית; המרד הכורדי בעיראק בשנות ה-80 ורצח העם שביצע סדאם חוסיין בכורדים; ההתייחסות הבינלאומית למאבק הכורדי; הכורדים בעיראק לאחר נפילת שלטון סדאם חוסיין והשתלטותה של ארה"ב על עיראק, ועוד. בסיכום יוצגו מסקנות המחקר והצגת תחזית למצבו של העם הכורדי, על סמך המתרחש כיום.

בנוגע לישראל, קצרה היריעה מלתאר את מספר ומגוון העבודות האקדמאיות שניתן לכתוב על הערבים בישראל. עבודות כאלה יכולות להיכתב על הערבים תושבי ישראל שחיים בערים מעורבות, על ערים ערביות מוצהרות, על החינוך הערבי, על שאלת ההזדהות למדינה, ועוד ועוד.


יש לציין כי ההגדרה
מיעוטים לא מתייחסת דווקא לקבוצה אתנית, לאומית או דתית אלא יכולה להתייחס לכל קבוצה מאוגדת שזוכה ליחס לא שוויוני, אם בפועל ואם לפי טענתה. לדוג': הנכים בישראל, הקשישים בישראל, וכד'.

יום חמישי, 3 ביוני 2010

עבודות בעיתונות

ענף העיתונות הינו חלק מתחום התקשורת ועיקרו הוא עיסוק במידע חדשותי אקטואלי. העיתונות עוסקת בעולם האקטואליה והחדשות בנושאים שונים כגון: פוליטיקה, חדשות חוץ, תרבות ועוד.

בהיבט האקדמי, ישנם שני היבטים לנושא: ההיבט המקצועי של עיסוק בעיתונות כעיתונאים (מיומנויות כתיבה, עריכה ושידור בעולם המדיה המודפס והמשודר), וההיבט המחקרי כחלק מלימודי תקשורת (חקר העיתונות).

עבודות מחקר בעיתונות יעסקו באירועים חדשותיים רלוונטיים או היסטוריים בעולם העיתונות והתקשורת והאספקטים השונים שלו (עבודות פרו - סמינריון, סמינריון ועבודות בקורסים שונים לתואר ראשון ושני). נושאים לעבודות האקדמיות בעיתונות ייבחרו על פי סוג הנושא הנלמד בקורס. עבודה בקורס שתוכנו סיקור העולם הערבי בעיתונות, יכולה לעסוק בעיתונות בעולם הערבי ומאפייניה, ובעיתונות על העולם הערבי - סיקור של המדינות הערביות ומדיניות של כלי תקשורת שונים כלפי אירועים ומדינות בעולם הערבי. ניתן לבדוק את אופי הסיקור של אותם אירועים וכיצד כלי תקשורת שונים ממדינות שונות מסקרים את האירועים החדשותיים במדינות אלו ביחס לכלי תקשורת באותן מדינות.

לעבודות אקדמיות יש מאפיינים וכללי כתיבה מסוימים - צורניים ותוכניים שיש להקפיד עליהם. להלן דוגמא למבנה של עבודה: בעבודה על דימוי צה"ל בעיתונות הכתובה יובא מבוא קצר שיציג את הנושא העבודה. המבוא יציג במקרה זה את שאלת המחקר (למשל: מהו ההבדל בין דימוי צה"ל בעיתונות הכתובה במלחמת לבנון השניה לבין דימוי צה"ל בעיתונות הכתובה במלחמת לבנון השנייה). גוף העבודה יכלול סקירה של אירועי שתי המלחמות, תיאוריות בתקשורת ולבסוף ניתוח של מקרה הבוחן - השוואה בין שני הסיקורים. הניתוח יתייחס לעיתונות כתובה מאותן תקופות ותבוצע השוואה בין ידיעות ותוכן שנכתב לגבי כל למלחמה מבחינת סיקור ופרשנות. כמובן שיש להקדיש פרק לשיטות המחקר, בו יפורטו אופן ביצוע המחקר וכלי המחקר. בסוף העבודה יובא סיכום ומסקנות של המחקר וכן רשימה ביבליוגרפית של מקורות העבודה. רצוי לציין גם את כל הידיעות שנותחו.
מקורות לעבודה יכולים להיות מאמרים, ספרים ותיאוריות. ניתן להיעזר גם בכתבי עת אלקטרוניים וספריות מקוונות וכן בעבודות מוכנות.

דוגמא נוספת לעבודת מחקר בעיתונות יכולה להיות על אירועים ושינויים היסטוריים שתרמו להתפתחות ועיצוב סוגי העיתונות, כמו למשל חלחול סגנון העיתונות הצהובה אל העיתונות החדשותית הרצינית באמצעי המדיה השונים.

מקורות אינטרנט לדוגמא:

עיתונות עברית היסטורית; ספריית מטח; העין השביעית

יום רביעי, 2 ביוני 2010

עבודות בנושא סיעוד

סיעוד הוא מתן עזרה לפרט, למשפחה ולקהילה, כאשר מטרתו העיקרית היא שמירה וקידום בריאותם, הן הפיזית והן הנפשית של המטופלים. מקצוע הסיעוד מתייחס הן לפסיכולוגים, עובדים סוציאליים, אח מעשי, סניטר, אולם לימודי הסיעוד הם לימודים שמכשירים עובדים או אחים סיעודיים. לימודי הסיעוד נחלקים ללימודים קליניים מעשיים וללימודים עיוניים.
במסגרת הלימודים העיוניים יש לערוך עבודות אקדמאיות העוסקות בנושאים שונים הקשורים לסיעוד, גם מן ההיבט של מדעי הטבע כמו כימיה, ביולוגיה, אנטומיה, פיזיולוגיה, גנטיקה , פתולוגיה, פרמקולוגיה ועוד, וגם מן ההיבט של מדעי החברה כמו פסיכולוגיה, סוציולוגיה ואנתרופולוגיה, סוציולוגיה של הבריאות, כלכלת בריאות, יסודות הסיעוד, בגרות וזיקנה ועוד.

כמו בכל עבודה אקדמאית, בין אם מדובר בעבודת סיכום קורס, עבודה סמינריונית, או אחרת, נעשה שימוש במקורות ביבליוגרפיים שמטרתם לתת רקע לנושא העבודה, להציג את שאלת המחקר ולבסס את ההשערה המוצגת בעבודה.
ניתן להיעזר בגישות ובתיאוריות שונות בסיעוד, כמו מודלים של התקשרות, מודל של טיפול עצמי, מודלים אנתרופולגיים, ספרות מקצועית בנושא טראומה, אופני טיפול שונים, תיאוריות רפואיות שונות הנוגעות לסיעוד, ועוד. את המקורות יש לציין בגוף העבודה לפי כללי הציטוט וכן להביא אותם בסוף העבודה ברשימה ביבליוגרפית מסודרת.

דוגמאות לעבודות אקדמאיות בסיעוד: תפקיד האחות בחדר הניתוחים, מעבר קשישים למוסדות סיעודיים וההשלכות הנפשיות והבריאותיות על כך, אלצהיימר והטיפול בו, טיפול ושיקום באנשים עם פיגור, ועוד.
עבודה לדוגמה בנושא סיעוד יכולה לעסוק בנושא שיתוף הפעולה בין האחיות לרופאים. העבודה תדון בהשלכות שיש למעמדם המקצועי של שני הצדדים על העבודה המשותפת ביניהם, על התסכולים והבעיות הנוצרים עקב כך, ועל פתרונות אפשריים. המבוא לעבודה יסקור את הנושא בקצרה, יעלה שאלות רלוונטיות ויציג את תקציר הפרקים בגוף העבודה, שתכלול סקירת ספרות, פרקים שיעסקו במודלים של שיתוף פעולה צוותי, בדיקת המדיניות של שיתוף הפעולה במוסדות הרפואיים השונים, והצעות לשיפור שיתוף פעולה.

עבודות על העולם הערבי

המושג 'העולם הערבי' מתייחס לאיזור הגיאוגרפי הכולל את ארצות ערב (דרום מערב אסיה וצפון אפריקה).
המחקר האקדמי המתייחס לאיזור זה, מעצם היותו מחקר רגיונלי, מתייחס למספר רב של היבטים: פוליטי, תרבותי, כלכלי, גיאוגרפי וביטחונית.

עבודות אקדמאיות (עבודות בקורסים השונים, עבודות פרו - סמינריון, סמינריונים וכו') העוסקות בעולם הערבי מוגשות בעיקר במסגרת לימודי המזרח התיכון, היסטוריה ומדע המדינה. עבודות ומחקרים רבים עוסקים בעולם הערבי מהבחינה הפוליטית, כלומר למקומו של העולם הערבי במערכת הבינלאומית והשפעותיו. הליגה הערבית, משאבי הנפט והטרור האיסלאמי הן דוגמאות בעלות היבטים גיאו-אסטרטגיים לכך.

בעבודות אקדמאיות על העולם הערבי ניתן לעסוק בנושאים שונים ומגוונים הנוגעים לאספקטים בעולם הערבי כגון: תהליכים פוליטיים ומדיניים בעולם הערבי, היסטוריה של העולם הערבי, התמקדות באלמנטים שונים של מדינות ערביות ספציפיות, כמו עבודת מחקר על מלחמת איראן ועיראק או עבודת מחקר על מהלכים פוליטיים מרכזיים בשלטון הסורי בתקופתו של אסד הבן ועוד. ניתן גם לכתוב על תקופות שונות בהיסטוריה של השלטון הערבי ולהתמקד בשלטון הערבי בארץ ישראל במאות השביעית עד ה-11, תוך התייחסות לתקופות המשנה השונות (בית אומיה, בית עבאס, הסלג'וקים והפאטימים).
עבודה בנושא המרד הערבי בארץ ישראל ב 1936 היא דוגמא לעבודה בהיסטוריה של שההקשר שלה הוא הקונפליקט הערבי-ציוני בארץ ישראל. בעבודה ייבחנו התהליכים בחברה הערבית שקדמו למרד, תיבחן השפעת ההנהגה הציונית על המרד ובסופו של דבר מהלך המרד עצמו וההשלכות החברתיות, המדיניות והפוליטיות שלו.
עבודה אחרת יכולה לעסוק במשטרים בעולם הערבי ומאפייניהם, תוך השוואה בינהם, או במשטר מסוים אחד, לדוגמא: בחינת המשטר בסוריה על פי ההגדרה של דיאמונד לדמוקרטיה. מן הסתם, עבודה זו תעשה שימוש בעולם המושגים של מדעי המדינה.

בכתיבת פרקי העבודה האקדמית יש ליצור רצף לוגי של סדר הדברים והמחקר בעבודה. לדוגמא, חלוקה העבודה לתקופות, למדינות או לרעיונות. למשל, בעבודה על העולם הערבי וגישתו לשואה ייכתבו ראשי פרקים כגון: הערבים והכחשת השואה, הערבים ומשפט אייכמן ועוד.

מקורות לדוגמא:
Bernard Lewis, What Went Wrong: Western Impact and Middle Eastern Response ,Oxford University Press,2002

http://www.inss.org.il/heb/research.php?cat=94

יום שלישי, 1 ביוני 2010

עבודות אקדמיות באמנות

אמנות הוא תחום אשר נלמד במסגרת הפקולטה לאמנויות. אמנות הוא שם כולל לפעילויות אנושיות שאינן נעשות על פי תבנית פעולה קבועה ומוגדרת מראש, אלא נתונה לשיקול דעתו וכשרונו של האמן. בתחום האמנות נכללים ענפים רבים ומגוונים, ובשל כך האמנות תופסת מעמד מרכזי בתרבות האנושית.

סטודנטים לאמנות הכותבים עבודת סמינריון (או כל עבודה אחרת) באמנות יוכלו לכתוב עבודה על נושאים כגון: תיאטרון, צילום, ציור, פיסול, מחול, קולנוע, מחזות וכדומה. בעת כתיבת עבודה סמינריונית בתחום האמנות ניתן לכתוב על התחומים הבאים: תולדות האמנות, אמנות חזותית, אמנות מודרנית, אמנות ישראלית ועוד.

דוגמאות לנושאים לעבודות בתחום האמנות: התיאטרון כבמה למסרים פוליטיים, בעיות נבחרות בפיסול ברנסנס ובבארוק - דיוקנה של מאדאם דה פומפדור בפסליהם של פיגל ופלקונה, ציורים וציירים במאה ה-19 כמקור לשחזור הנוף בארץ ישראל, המבנה האדריכלי של כנסיית סט. אפולינרה נאובו, אמנות האיורים והמיניאטורות באיסלאם. דוגמאות נוספות לעבודות סמינריון ניתן למצוא כאן.

במסגרת עבודת הסמינריון יש לפעול על פי העקרונות המקובלים לכתיבת עבודות אקדמיות וכן לפי הקווים המנחים שניתנו על ידי המרצה, כגון: מבוא, הצגת שאלת המחקר, שאלות ומסקנות, סיכום וביבליוגרפיה. הנחיות לכתיבת אקדמאית ניתן למצוא במדריך לכתיבה אקדמאית.
להלן דוגמאות לשאלות מחקר בעבודת סמינריון בתחום האמנות: מה הייתה הצומת אליה התנקזו התהליכים שהובילו לצמיחת האוניברסיטה של פריז ומה היה ייחודה? באיזה אופן ובאיזו מידה הפסלים משקפים את פומפדור מבחינה חזותית? האם הצנזורה עומדת במבחן חופש הביטוי, שהוא ערך עליון בכל מדינה דמוקרטית מתוקנת והאם יש לכך צידוק פילוסופי ?

בנוסף לחומר ביבליוגרפי 'רגיל' (ספרים, מאמרים וכד') העוסק באמנות, ניתן לעשות שימוש גם במידע מאתרי אינטרנט כמו "טקסטורה" או באתר "קולקט". ניתן גם להיעזר במילון מושגים באמנות.
בכל מקרה, כל המקורות לעבודה ינופיעו ברשימה ביבליוגרפית בסוף העבודה. לגבי אופן ציון ביבליוגרפי של אתרי אינטרנט, רצוי להיוועץ במרצה. על אחת מהדרכים לעשות זאת היא לפי הנוסחה הבאה:
שם מחבר [שם משפחה ראשון]. (תאריך). שם המסמך. (תאריך דליה). <כתובת>
לדוגמא:
מן רפי. ( 8 ביוני 2010). מתחת ללשון. נדלה בתאריך 10 ביוני 2010.
http://www.the7eye.org.il/InternationalEye/Pages/080610_under_the_tongue.aspx

עבודה סוציאלית

תחום העבודה הסוציאלית עוסק בטיפול מקצועי בבעיות חברתיות תוך התייחסות לבעיות של יחידים, משפחות וקהילות. מדובר בקבוצות חלשות כמו נוער בסיכון, נשים מוכות, קשישים, נכים וכד'. דרכי הטיפול הסוציאלי משלבות כלים וידע תיאורטי מתחומים אקדמיים כמו פסיכולוגיה, סוציולוגיה, קרימינולוגיה ומדעי ההתנהגות. שירותים סוציאליים ניתנים בעיקר על ידי המדינה ועל כן קיימים היבטים גם של מדיניות ציבורית.

לימודי מקצוע העבודה הסוציאלית כוללים שלושה נושאים עיקריים: לימודי בסיס בפסיכולוגיה, סוציולוגיה וכד'; לימוד דרכי טיפול ושיטות התערבות בעבודה סוציאלית; והכרת מערך השירותים הסוציאליים והמסגרת החוקית בה הם פועלים. הלימודים כוללים גם הכשרה מעשית, במהלכה הסטודנטים מתנסים התנסות אישית בטיפול.

במהלך הלימודים יש לערוך עבודות מסוגים שונים, שחלקן הם דוחות על עבודה מעשית וטיפול (נקראת גם "פרקטיקום"). עבודות אחרות יהיו תיאורטיות בלבד ויסקרו מחקרים תיאורטיים על בעיות שונות, שיטות טיפול ועבודות אחרות יעסקו בהיבט הארגוני של העבודה הסוציאלית (מנהל וארגון).

עבודות מחקר בעבודה סוציאלית יעסקו בחקר הטיפול בקבוצות או במקרים השונים שנבחרו לעבודה. כמו כן יעסקו עבודות אקדמאיות בעבודה סוציאלית בניתוח מקרים ספציפיים של טיפול באוכלוסיות שונות ותוצאותיהם. בעבודות יוצגו דפוסי התנהגות שונים של קבוצות שאינן מתאימות לנורמות החברתיות הכלליות, קשיי הסתגלות של קבוצות בחברות מסוימות ודרכי התמודדות והטיפול של העובדים הסוציאליים עמן.

דוגמא לעבודות תיאורטיות:
בעבודה על תפקוד של ילדים חולי תסמונת דאון, ייסקר התפקוד הרגשי והחברתי של ילדים בעלי תסמונת דאון והאם ובאיזו צורה ניתן לסייע לילדים בעלי תסמונת דאון להשתלב חברתית. יוצגו שיטות טיפול בעבודה סוציאלית שמסייעות בליווי, הן של הילד הסובל מן התסמונת והן בליווי ההורים של אותו ילד;
עבודה אקדמית בנושא שיקום ושילוב נפגעי נפש בקהילה תציג תכניות עבודה סוציאליות שונות ומוגדרות לטיפול בנושא. למשל, תכנית מידע ייעוץ ותמיכה למשפחות של נפגעי נפש והקמת מועדוני תעסוקה לנפגעי נפש, על מנת לאפשר להם להיות בחברה ולחוות תהליך תרפוייתי במקביל.

דוגמא לעבודה מעשית: הכנת סדנת השתלבות בתעסוקה לאמהות חד הוריות.
סוגים של עבודות מעשיות: דוח עבודה פרטנית, הערכה פסיכו-סוציאלית וכד'.

מקורות לדוגמא לעבודות, ניתן למצוא באתר סמינר.