עבודות.קום

יום שבת, 21 באוגוסט 2010

הלם קרב

הלם קרב הוא אחד הסוגים של הפרעת דחק פוסט טראומטית שהיא הפרעה פסיכיאטרית מסוג הפרעות חרדה. הדבר מתרחש לאחר חשיפה של הלוקים בו לאירועים קשים בזמן מלחמה או קרב. סטטיסטית, כ- 10%–15% מכלל הנפגעים במלחמה הם נפגעי הלם קרב. הלוקים בהפרעה מגיבים לחוויה זו בתחושות של פחד וחוסר אונים ועוד מאפיינים הקשורים להתנהגויות חרדתיות. אפשר לאבחן הלם קרב לפי מספר קריטריונים: חשיפה לאירוע טראומטי בו חווה האדם או התעמת עם איום של מוות או פציעה משמעותית ובעקבות כך חווה פחד עמוק, חוסר אונים או אימה; האירוע הטראטמטי נחווה מחדש ע"י זכרונות מהאירוע, סיוטים, הזיות ועוד, וגורם לפגיעה בתחומי תפקוד חברתיים, תעסוקתיים או אחרים משמעותיים.

עבודות אקדמאיות בנושא הלם קרב יכולות לעסוק באחת או יותר מהתגובות הפסיכולוגיות הנגרמות עקב הלם הקרב, אם באמצעות מחקר שיכלול עדויות של פגועי הלם קרב, ואם מבחינת טקסטים שנכתבו על הלומי קרב, שכללו או לא כללו עדויות כאלה.
עבודות מסוימות יכולות גם להתייחס לחוק הישראלי הנוגע לפגועי הלם קרב- מבחינת התביעות, ההכרה והטיפול בהן.
עבודה אקדמאית לדוגמה בהיקף של עבודה סמינריונית (כ-7,500 מילה), סוקרת את תסמונת הלם הקרב תוך סקירת הספר "סערת נפש" מאת ד"ר יורם יובל וניתוח דמות שמתוארת באחד מהמקרים בספר.

עבודה אקדמאית אחרת בוחנת את מלחמת השחרור ואת תגובות הקרב שהתרחשו בעקבותיה, והיא מתבססת בחלקה על ראיונות עם פגועי התסמונת. כותב העבודה מצהיר כי הוא "ינסה לבחון את תהליכי הלגיטימציה הדיאלקטים אשר איפשרו את קיומה של תגובת הקרב בכפיפה אחת עם ה"צבר הלוחמני", וישאף להראות כיצד מתמסדת תופעה זו ונעמוד על הקווים הדומים והמבדילים של סוגייה זו בארץ ובעולם".

לקריאה נוספת של ספרות מקצועית בנושא:
תגובת הקרב החריפה: היבטים פאתוגנטיים, אבחונים טיפוליים, פרופ' אבי בלייך, בטאון חיל הרפואה, גיליון 32; ספטמבר 1990.
באתר סמינר (http://www.seminar.co.il/) ניתן למצוא רשימה של מקורות שנכתבו על הלם קרב.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה