עבודות.קום

יום שבת, 28 באוגוסט 2010

עבודות על פרשת אלטלנה

אלטלנה הייתה ספינה של ארגון האצ"ל שהגיעה לחופי ישראל במהלך מלחמת העצמאות, ביוני 1948 והובילה נשק, מדים, ציוד רפואי וכ-930 עולים. בעקבות חילוקי דיעות בין ראש ארגון האצ"ל, מנחם בגין, לבין הממשלה, נערכו חילופי אש בין צה"ל לאצ"ל, שבסופם נפגעה הספינה אלטלנה מפגז תותח ועלתה באש. זמן קצר לאחר הפרשה, שנקראה לימים "פרשת אלטלנה" וממשיכה לעורר פולמוס גם היום, נעצרו ע"י הממשלה כ-200 לוחמי אצ"ל, הארגון פורק ואנשיו השתלבו בצה"ל.

עבודות אקדמאיות בנושא פרשת אלטלנה יכולות לבחון את הפרשה מן ההיבט ההיסטורי: מהלך האירועים, בחינת הגורמים לעימות, הפרשה כחלק ממערכת היחסים בין הארגונים הצבאיים השונים מתקופת היישוב, השפעת האירועים על המהלכים ההיסטוריים של מדינת ישראל, תגובות בעולם וכד'); או בהיבט של מדע המדינה: העימות כחלק מתהליך של כינון מדינה, ויכוח בין ימין לשמאל, הפרשה כ"מיני- מלחמת אחים", השפעת הפרשה על הפוליטיקה, האירוע כזיכרון לאומי וכד'.

דוגמאות לעבודות אקדמאיות על אלטלנה: סקירת הפרשה והרקע לה ובחינת הדעות השונות בדבר התגרות הימין מול התגרות ההגנה על פי ספרו של אורי ברנר, סגן מפקד הפלמ"ח באותה תקופה, "אלטלנה" (מכון טבנקין תשל"ח); פרשת אלטלנה - טרגדיה של טעויות - שבה נשאלת השאלה האם מה שאירע אל האוניה הוא תוצר של היחסים הרעועים שבין הנהגת הישוב והאצ"ל, או שמא מדובר באירוע חד-פעמי, שמה שהביא לסופו הטרגי הוא רצף של אירועים בישי מזל; סקירת ניתוח והשוואה בין תקופת הסזון לבין תקופת אלטלנה: הרקע , הסיבות, התערבות חיצונית ובחינת התקופות כמלחמות אזרחים.

מקורות לעבודות בנושא פרשת אלטלנה עשויים להיות ספרים, מאמרים, מסמכים מארכיונים, קטעי עיתונות וכו'. יש לציין כי מכיוון שקיים ויכוח על עובדות הפרשה, הרי שיש לבחון את המקורות בזהירות תוך התייחסות לזהות הכותבים וכן להתייחס לגרסאות השונות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה