עבודות.קום

יום חמישי, 30 בספטמבר 2010

עבודות על ברית המועצות

ברית המועצות (בריה"מ) היא מעצמת על לשעבר שהתקיימה בין השנים 1922 ל-1991 והתפרשה על צפון מזרח אירופה ומזרח אירופה והמשטר בה היה קומוניסטי. לאחר מלחה"ע השניה היא הייתה למעצמת העל השנייה יחד עם ארצות הברית. ב-1991 פורקה בריה"מ עם התמוטטות המשטר הקומוניסטי ואת מקומה המרכזי בין האומות המאוחדות תפסה רוסיה, שהייתה הרפובליקה הגדולה ביותר בין מדינות ברית המועצות.

עבודות אקדמיות (פרו"ס, סמינריונים וכד') על ברית המועצות ייכתבו בתחומי מדעי החברה והרוח - החל מהיסטוריה, גיאוגרפיה, פוליטיקה וממשל, מדעי המדינה, ספרות, כלכלה ועוד. העבודות השונות על ברית המועצות יכולות לעסוק במגוון נושאים כמו מעורבות ברית המועצות במלחמת העולם השנייה, המלחמה הקרה עם ארה"ב, יהדות ברית המועצות, ההבדלים השונים בין המשטרים בברית המועצות, כמו משטרו של לנין לעומת סטאלין, גורבצ'וב והשינוי שהביא (פרסטרויקה), ברית המועצות לאחר התפרקות הקומוניזם, גרמניה המזרחית תחת שלטון ברית המועצות, מדינות ברית המועצות השונות, ההתנגדות למשטר הקומוניסטי, ועוד.

כמובן שעבודה בנושא מלחמת העולם השניה למשל אשר תיכתב במסגרת לימודי מדע המדינה תהיה שונה מעבודה בנושא זה אשר תיכתב במסגרת לימודי היסטוריה, אף כי יש נקודות משיקות רבות בין שני תחומי מחקר אלה). כך, עבודה במדע המדינה תעשה שימוש בכלים ומסגרות תיאורטיות בתחום זה, כמו מודלים לקבלת החלטות והתנהגות במדיניות חוץ (למשל במבצע ברברוסה). לעומת זאת, עבודה היסטורית תסקור ותנתח את הנושא בכלי מחקר היסטוריים ובנקודת מבט היסטורית (ראו מאמר בנושא זה).
בתחום היחסים הבינלאומיים ניתן לבחון את מקומה של ברית המועצות בסדר העולמי (עולם דו קוטבי של שתי מעצמות גדולות) ולהתמקד באירועים כמו משבר הטילים בקובה (עימות עם ארה"ב שהיה על סף התדרדרות לעימות גרעיני), המלחמת בקוריאה, המעורבות במזה"ת, ועוד.
דוגמא לעבודה אקדמית שנכתבה על ברית המועצות: השפעת היוזמה להגנה אסטרטגית (תכנית מלחמת הכוכבים) על עיצוב מדיניות הביטחון של ארצות הברית מול ברית המועצות בשנים 1983-1990.

בהקשר הישראלי, ניתן לעסוק בעבודות גם בעולים יוצאי ברית המועצות לשעבר ולבחון סוגיות כמו דפוסי הצבעה שלהם (מדע המדינה), עבריינות נוער עולה (קרימינולוגיה), עמדות כלפי המדינה של עולים (סוציולוגיה), וכד'.

מקורות ביבליוגרפיים לעבודות עשויים להיות ספרים, מאמרים, מחקרים, דוחות, נתונים, קטעי עיתונות וכו'.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה