עבודות.קום

יום שני, 28 ביוני 2010

עבודות בנושא רצח עם (ג'נוסייד)

את המונח "ג'נוסייד" (genocide) או רצח עם, טבע בשנת 1944 רפאל למקין, יהודי אמריקאי ממוצא פולני, כחלק ממאמציו להגדרת רצח עם כפשע בחוק הבינלאומי. בדצמבר 1948 אישרה העצרת הכללית של האו"ם את האמנה למניעת פשע של רצח עם ולהענשת מבצעיו שנכנסה לתוקף בינואר 1951.

אפשר להגדיר רצח עם כרצח המוני ומכוון של בני אדם מקבוצת זהות משותפת, אשר, בדרך כלל, הם בני לאום אחד. הרצח מבוצע על רקע דתי, לאומי, גזעי, תרבותי או פוליטי. רצח מסוג זה עשוי להתבצע על ידי השליטים של אותן מדינות, ממשלותיהם הלגיטימיות, קבוצות גרילה שונות, או כובשים זרים שהשתלטו על ארצם או חלק ממנה.

דוגמאות לרצח עם במהלך ההיסטוריה האנושית קיימות בתקופות שונות, במקומות שונים. רק במאה ה-20 וה-21 ניתן למנות כמה כאלה: רצח העם בארמניה ע"י הטורקים בתקופת מלחה"ע הראשונה; רצח העם שנעשה ע"י הנאצים בתקופת השואה, שבה נרצחו, פרט ל-6 מיליון יהודים, עוד כ-5 מיליון בני עמים אחרים ומתנגדים למשטר הנאצי; רצח העם שביצעה ממשלת סין בתקופת המהפכה; רצח העם בסלובניה לאחר פירוק יוגוסלביה בשנות ה-90 של המאה ה-20; רצח העם ברואנדה ב-1994; ורצח העם בדארפור ב-2003.

עבודות אקדמאיות בנושא רצח עם יכולות להיכתב על אחד מהמקרים האלה או מקרים אחרים של טבח המוני הגובלים בהגדרה 'רצח עם', לדוגמה דרכי הטיהור האתני של העם האינדיאני בארצות הברית.

איסוף הנתונים והצגתם בעבודה יהיה על סמך מקורות ביבליוגרפיים שנכתבו בנושא. מקורות כאלה יכולים להיות ספרים, מאמרים, וידיעות עיתונאיות. ביסוס הנתונים עפ"י מקורות ביבליוגרפיים חשוב לצורך יצירת אמינות במחקר האקדמאי בנושא. אפשר למצוא מקורות ספרותיים בקטלוג הממוחשב של ספריית בית אריאלה או בקטלוג אל"ף. המקורות יכולים להיות הן בשפה האנגלית והן בשפה העברית.

לאחר בחירת מקרה ספציפי של רצח עם שעליו תיכתב העבודה, יש להציג את הרקע עליו בקצרה במבוא לעבודה. לאחר מכן, בגוף העבודה יש להציג פרקים שידונו בשאלת המחקר וינסו לבסס אותה. בסיכום לעבודה יש להציג את מסקנות המחקר לפי הנתונים שהוצגו על המקרה שינסו לענות על שאלת המחקר ולהציג מקרים עתידיים או עכשווים שיכולים להיות מוגדרים כרצח עם. בסיום העבודה יש להציג רשימה ביבליוגרפית על פי כללי כתיבת הביבליוגרפיה של המקורות שבהם נעשה שימוש במהלך כתיבת העבודה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה