עבודות.קום

יום שלישי, 1 ביוני 2010

עבודה סוציאלית

תחום העבודה הסוציאלית עוסק בטיפול מקצועי בבעיות חברתיות תוך התייחסות לבעיות של יחידים, משפחות וקהילות. מדובר בקבוצות חלשות כמו נוער בסיכון, נשים מוכות, קשישים, נכים וכד'. דרכי הטיפול הסוציאלי משלבות כלים וידע תיאורטי מתחומים אקדמיים כמו פסיכולוגיה, סוציולוגיה, קרימינולוגיה ומדעי ההתנהגות. שירותים סוציאליים ניתנים בעיקר על ידי המדינה ועל כן קיימים היבטים גם של מדיניות ציבורית.

לימודי מקצוע העבודה הסוציאלית כוללים שלושה נושאים עיקריים: לימודי בסיס בפסיכולוגיה, סוציולוגיה וכד'; לימוד דרכי טיפול ושיטות התערבות בעבודה סוציאלית; והכרת מערך השירותים הסוציאליים והמסגרת החוקית בה הם פועלים. הלימודים כוללים גם הכשרה מעשית, במהלכה הסטודנטים מתנסים התנסות אישית בטיפול.

במהלך הלימודים יש לערוך עבודות מסוגים שונים, שחלקן הם דוחות על עבודה מעשית וטיפול (נקראת גם "פרקטיקום"). עבודות אחרות יהיו תיאורטיות בלבד ויסקרו מחקרים תיאורטיים על בעיות שונות, שיטות טיפול ועבודות אחרות יעסקו בהיבט הארגוני של העבודה הסוציאלית (מנהל וארגון).

עבודות מחקר בעבודה סוציאלית יעסקו בחקר הטיפול בקבוצות או במקרים השונים שנבחרו לעבודה. כמו כן יעסקו עבודות אקדמאיות בעבודה סוציאלית בניתוח מקרים ספציפיים של טיפול באוכלוסיות שונות ותוצאותיהם. בעבודות יוצגו דפוסי התנהגות שונים של קבוצות שאינן מתאימות לנורמות החברתיות הכלליות, קשיי הסתגלות של קבוצות בחברות מסוימות ודרכי התמודדות והטיפול של העובדים הסוציאליים עמן.

דוגמא לעבודות תיאורטיות:
בעבודה על תפקוד של ילדים חולי תסמונת דאון, ייסקר התפקוד הרגשי והחברתי של ילדים בעלי תסמונת דאון והאם ובאיזו צורה ניתן לסייע לילדים בעלי תסמונת דאון להשתלב חברתית. יוצגו שיטות טיפול בעבודה סוציאלית שמסייעות בליווי, הן של הילד הסובל מן התסמונת והן בליווי ההורים של אותו ילד;
עבודה אקדמית בנושא שיקום ושילוב נפגעי נפש בקהילה תציג תכניות עבודה סוציאליות שונות ומוגדרות לטיפול בנושא. למשל, תכנית מידע ייעוץ ותמיכה למשפחות של נפגעי נפש והקמת מועדוני תעסוקה לנפגעי נפש, על מנת לאפשר להם להיות בחברה ולחוות תהליך תרפוייתי במקביל.

דוגמא לעבודה מעשית: הכנת סדנת השתלבות בתעסוקה לאמהות חד הוריות.
סוגים של עבודות מעשיות: דוח עבודה פרטנית, הערכה פסיכו-סוציאלית וכד'.

מקורות לדוגמא לעבודות, ניתן למצוא באתר סמינר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה