עבודות.קום

יום שבת, 5 ביוני 2010

עבודות בנושא מיעוטים

הסוציולוג האמריקאי לואיס וירט (Louis Wirth), שהמחקר העיקרי שלו נעשה על מהגרים יהודים והשתלבותם בחיים העירוניים באמריקה, הגדיר קבוצת מיעוט כ"קבוצת אנשים אשר מאפיינים פיזיים ותרבותיים מבדילים אותם מן האחרים בחברה בה הם חיים ובשל כך הם זוכים ליחס שונה ומפלה ועקב כך הם תופסים עצמם כקבוצה הנתונה לאפליה קולקטיבית".
במדינה הדמוקרטית קיימים מנגנונים שונים ורבים שמטרתם לשמור על אופיו ותרבותו של המיעוט. כבר במגילת העצמאות הובטחו "שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין, וחופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות".

עבודות אקדמאיות בנושא מיעוטים ייכתבו במסגרת לימודי מדעי החברה והרוח, במסגרת חוגים שונים, כמו היסטוריה, מדעי המדינה, פוליטיקה וממשל, גיאוגרפיה ועוד.
העניין האקדמי במיעוטים, קשור למחקר בלאומים ובלאומיות. קבוצת לאום היא קבוצת מיעוט הדורשת הגדרה עצמית, המתייחסת לאוכלוסייה בעלת שפה ותרבות משותפות היושבת בטריטוריה מוגדרת, והדורשת שלטון עצמי והגדרה טריטוריאלת נפרדת, כמו במקרה של בוסניה, או במקרה של טיבט. לא כל קבוצת מיעוט דורשת הגדרה עצמית אלא יחס שוויוני ומתן הזדמנויות שיוויוניות בהחלטות שנעשות במדינה על חינוך, תעסוקה, ייצוג, פיתוח תשתיות ועוד.

בעבודה אקדמאית הנכתבת בנושא מיעוטים ניתן להתמקד בנושא אחד הקשור למיעוטים ולבחור או קבוצת מיעוט אחת שבה רוצים לדון בעבודה, או בבעיה או שאלה מסוימת הנוגעת לאותה קבוצה. לדוגמה: עבודה על הכורדים בטורקיה, באיראן, בעיראק ובסוריה. שאלת המחקר של העבודה יכולה להיות, מדוע הכורדים לא זכו עדיין להגדרה עצמית? במבוא לעבודה, שבו תוצג שאלת המחקר, יוצגו הדרכים לפתרון שאלת המחקר, יוצג הרקע ההיסטורי של מאבק הכורדים לעצמאות בקצרה, יוצגו המקורות הספרותיים שבהם נעשה שימוש כדי לענות על השאלה ויוצגו תקצירי הפרקים בגוף העבודה שיפרטו את הנושא ויציגו בעיות שונות הקשורות למאבק של המיעוט הכורדי לעצמאות. בין השאר יוצג מצבם של הכורדים לאחר מלחה"ע ה-I והתפרקות האימפריה העות'מנית; הכורדים באיראן, סוריה ועיראק; מאבקה של מפלגת ה-PKK, מפלגת הפועלים של כורדיסטאן בטורקיה, הטרור שהפעילה ודיכוי המרד ע"י ההנהגה הטורקית; המרד הכורדי בעיראק בשנות ה-80 ורצח העם שביצע סדאם חוסיין בכורדים; ההתייחסות הבינלאומית למאבק הכורדי; הכורדים בעיראק לאחר נפילת שלטון סדאם חוסיין והשתלטותה של ארה"ב על עיראק, ועוד. בסיכום יוצגו מסקנות המחקר והצגת תחזית למצבו של העם הכורדי, על סמך המתרחש כיום.

בנוגע לישראל, קצרה היריעה מלתאר את מספר ומגוון העבודות האקדמאיות שניתן לכתוב על הערבים בישראל. עבודות כאלה יכולות להיכתב על הערבים תושבי ישראל שחיים בערים מעורבות, על ערים ערביות מוצהרות, על החינוך הערבי, על שאלת ההזדהות למדינה, ועוד ועוד.


יש לציין כי ההגדרה
מיעוטים לא מתייחסת דווקא לקבוצה אתנית, לאומית או דתית אלא יכולה להתייחס לכל קבוצה מאוגדת שזוכה ליחס לא שוויוני, אם בפועל ואם לפי טענתה. לדוג': הנכים בישראל, הקשישים בישראל, וכד'.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה