עבודות.קום

יום שני, 29 במרץ 2010

יהדות

במסגרת לימודים או קורסים ביהדות, נהוג להגיש עבודות אקדמאיות שיעסקו בכל נושא המחקר המקיף את הדת היהודית על אופניה ומאפייניה השונים. במהלך לימודי יהדות, כמקצוע ראשי או משני, יש לכתוב עבודות ברמות שונות, בהתאם לדרגה האקדמית עבודות פרו - סמינריון, עבודות סמינריון ודוקטורט.

ההיסטוריה של היהדות משופעת באירועים משמעותיים שהשפיעו על הדת, אופיה, השינויים שחלו בה והמקומות שבהן פעלה, ועבודות בתחום זה יכולות לעסוק באירועים מתקופת התנ"ך, תקופת בית ראשון ושני וכו'. בהיסטוריה היהודית ניתן גם לעסוק כמובן גם באנטישמיות וביחס כלפי היהודים במקומות שונים ובתקופות שונות. עבודות אקדמיות שיעסקו בתולדות היהדות והיהודים עשויות להיכתב על אירועים משמעותיים בהיסטוריה של היהדות, כמו היהדות בימי הביניים באירופה טרום מלחמת העולם השנייה לדוג', או יהדות רוסיה בתקופת פרעות קישיינב.

עם זאת, הלימודים במחלקות ליהדות עוסקים בעיקר בחקירת המקורות היהודיים, המחשבה והפילוסופיה היהודיים.
עבודה אקדמית תכלול כמובן התייחסות לספרי הקודש, שמשפיעים על עיצוב היהדות ומתוכה הם נובעים כמו התנ"ך, המשנה, התלמוד ועוד טקסטים ספרותיים חיצוניים המתייחסים ומשפיעים על הדת. בנוסף, ניתן ורצוי להשתמש במקורות מחקריים אקדמיים קודמים.
במסגרת זו של חקר הטקסטים היהודיים, יש לציין את גישת ביקורת המקרא, שעיקרה הוא ניתוח ומחקר של המקרא בכלים ביקורתיים, רוצה לומר, להתייחס לכתוב כטקסט ספרותי ולא אלוהי. מחקר זה עוסק בזהות כותבי הטקסט וניתוח של תוכנו.
סוג אחר של עבודות הן עבודות העוסקות בהלכה היהודית. במסגרת זו ניתן לכתוב עבודות שיעסקו בחגים היהודיים, משמעותם בדת היהודית, המנהגים שלהם והסמלים הייחודים להם. כן ניתן לעסוק בעניינים הלכתיים כמו מעמד האישה בהלכה היהודית, יחס ההלכה והיהדות להפלות, ועוד.
עבודות מחקר על זרמים ביהדות, יבחנו ויחקרו את הזרמים השונים, המקור שלהם, משמעותם, המנהגים וההבדלים המהותיים בין הזרמים. כיצד הזרם המרכזי, האורתודקסי מתייחס לזרמים הסובבים אותו ומה ההתנגשויות שנוצרות ביניהם, כמו למשל עם הזרם הרפורמי.
בכתיבת עבודות על נושא היהדות ניתן להיעזר בספרות מחקר, בעבודות מוכנות משנים קודמות וכן בחיפוש חומר תיאורטי בקטלוג ספריות או ברשת האינטרנט.
כמו כן, יש להקפיד בכתיבת עבודה אקדמית על כללי כתיבה נכונים ועל סדר לוגי ורציף של הנכתב בעבודה: תוכן עניינים, מבוא, פרקים לפי סדר הגיוני ועקבי, סיכום ומסקנות ורשימה ביבליוגרפית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה