עבודות.קום

יום חמישי, 18 במרץ 2010

עבודות בנושא המזרח התיכון

נושא המזרח התיכון הינו תחום מחקר רב תחומי ועוסק במדינות הנמצאות באיזור הגיאוגרפי שנקרא המזרח התיכון וגם באיזורים אחרים המושפעים מהנעשה בו.

לימודי המזרח בתיכון, כפי שהם נלמדים באקדמיה, עוסקים בקשת רחבה של נושאים כגון השפה והתרבות הערבית, דת האסלאם, היסטוריה של האיזור ואוכלוסייתו, פוליטיקה ויחסים בינ"ל באיזור, כלכלת המזרח התיכון, ועוד.

בהתאם לכך, עבודות אקדמיות העוסקות
במזרח התיכון נכתבות במסגרות אקדמיות שונות: בחוג ללימודי מזרח תיכון, בחוג למדע המדינה, בחוג להיסטוריה וכד'. בכתיבת עבודה אקדמית על המזרח התיכון יש להתמקד בחבל מדינות המתפרס בשטחים שמדרום, ממזרח ומצפון לים התיכון, עד המפרץ הפרסי.

המזרח התיכון עבר שינויים ותהפוכות רבות בעשורים האחרונים מבחינה מדינית, פוליטית וחברתית. בכתיבת עבודה אקדמית על המזרח התיכון, ניתן להתמקד במדינה אחת ולכתוב עבודת מחקר על אחד מן הפרמטרים למחקר הקשורים אליה, או לעסוק בנושא שנוגע לעולם הערבי בכלל או לאיזור כולו. כמו כן, ניתן לבצע מחקר שיעסוק בקשר בין מספר מדינות במזרח התיכון, המשמעות וההשפעה שלו על המזרח התיכון כולו וכיצד היחסים הדינמיים בין המדינות משפיעים על הפוליטיקה ועל הכלכלה של המזרח התיכון והעולם כולו.

ניתן כמובן לכתוב עבודות אקדמיות על סכסוכים במזרח התיכון, וכאלה כידוע לא חסר, בעיקר בנוגע למדינת ישראל והיחס עם שכנותיה הערביות. בעבודות מחקר בנושא זה, ניתן לנתח את התנהלות מדינת ישראל מול המדינות השכנות בשנים האחרונות, תוך שימת דגש על הקשר בין הסכסוך הישראלי - פלשתיני ליחס של המדינות הסובבות את ישראל.
המזרח התיכון מחזיק בכוח כלכלי רב והוא הנפט, מה שמשפיע על שאר מדינות העולם. בתחום זה ניתן להתמקד בניסיון של ארה"ב להשיג שליטה ו/או השפעה על המזרח התיכון ועל מקורות האנרגיה שבו, מתוך רצון להשיג כוח כלכלי. בהקשר זה ניתן לציין שקיימות גישות הרואות בפלישה לעיראק והתערבות ארה"ב ביחסי ישראל עם שכנותיה ובכלל, דוגמא לניסיון התערבות על רקע כלכלי שכזה.

דוגמא נוספת לעבודת מחקר בנושא המזרח התיכון הוא נושא ישראל ובעיית המים במזרח התיכון. בעבודות בתחום זה יש להתייחס כמובן לנתונים אודות מקורות המים עצמם (אקוויפרים, נהרות וכו') וניתן לעסוק במאבקים על שליטה על מקורות מים, ובמתחים טריטוריאליים, לדוגמא בין ישראל לסוריה בשליטה על מקורות המים באזור רמת הגולן בעשור האחרון.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה