עבודות.קום

יום שני, 1 במרץ 2010

עבודות בגזענות

השימוש במילה גזענות נפוץ בשיח הציבורי, העולמי וגם המחקרי. מימדי הגזענות אף הם אינם שוכחים. בשל היות הגזענות תופעה שמתפרסת לאורך ההיסטוריה האנושית, גם כתיבת עבודות אקדמיות בנושא גזענות היא עניפה ולכן עבודות המחקר השונות יכולות להתבסס על פני טווח נרחב של תקופות בהיסטוריה ועל עמים ועדות שונות שחוו גזענות מכל סוג שהוא. בנוסף, ניתן לקחת את הגזענות כנושא לעבודה אקדמית בפני עצמו ולבדוק כיצד המחקר המדעי מתייחס אל תופעת הגזענות לאורך השנים ומה החשיבות שיוחסה לו בעבר, מבחינת המודעות לנושא וההתייחסות של אומות העולם השונות בנוגע אליו.
קורסים בנושא גזענות מתקיימים במסגרת לימודי סוציולוגיה אנתרופולוגיה מדעי המדינה וכו', כשבכל תחום ייבדק הנושא מהיבט אחר. לדוג', עבודה שתיכתב במחלקה למדע המדינה יכולה לעסוק בקשר שבין גזענות ללאומיות וללאומנות.

בבואנו לכתוב עבודה אקדמית, עבודת סמינריון או דוקטורט בנושא גזענות ניתן לעסוק בנושא גם מן הבחינה ההיסטורית, לבחון מגמות גזעניות בחברה מסויימת או לבחון את התופעה בעיניים סוציולוגיות. על העבודה לכלול סקירה של תופעת הגזענות ולציין נקודות המסבירות את מהות הגזענות בבסיסה. לא יהיה זה מפתיע שברוב העבודות והמחקרים, אם לא בכולן, תיכלל התייחסות לגרמניה הנאצית, לנאציזם ולתורת הגזע הנאצית.
בהמשך תהליך כתיבת העבודה האקדמית, יש להביא פרקים שיעסקו בנושא הספציפי שנבחר לעבודה. כל פרק יתייחס לאספקט אחר של נושא העבודה. ניקח לדוג' עבודת סמינריון בנושא: "גזענות כלפי אפרו - אמריקנים במדינת מיסיסיפי בארה"ב בשנות החמישים". פרק אחד יעסוק במגבלות שהוטלו על אפרו - אמריקנים בכל מה שנוגע לאפשרויות תעסוקה במדינה, בהגבלות שהוטלו על אפשרויות נגישות בסיסית, כמו איסורים על נסיעה בתחבורה ציבורית בחברת אלו שאינם באותו צבע עור. פרק נוסף יכול לעסוק בתנועות שפעלו כנגד האפליה, כמו התנועה לזכויות האזרח.
במסגרת כתיבת עבודת המחקר, ניתן גם לערוך השוואה בין מימדי הגזענות ותופעותיה בעבר וכיצד היא באה לידי ביטוי כיום.

באיסוף החומר והכתיבה, רצוי להיעזר בכמה שיותר מקורות ספרות היסטוריים למחקר, ולציין אותם כמובן ברשימה ביבליוגרפית מפורטת. המקורות עשויים לכלול תיאוריות באנתרופולוגיה, סוציולוגיה ואף מתחום הפסיכולוגיה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה