עבודות.קום

יום חמישי, 1 באפריל 2010

יחסי עבודה

יחסי עבודה הוא תחום הנלמד במסגרת לימודי משפטים, מנהל עסקים וכלכלה.
עבודות אקדמיות ועבודות מחקר רבות נערכות בנושא יחסי עבודה, הנוגע למעשה בכל תחום היחסים בין הגורמים בשוק העבודה: האנשים שעובדים בארגונים וחברות כשכירים; המעסיקים שהם מנהלי הארגון או מנהלים בכירים בארגון ומעסיקים למעשה את השכירים; וצדדים שלישיים אחרים שמהווים גורם משפיע על יחסי העבודה כמו למשל השלטון שמעביר חוקים הנוגעים להסדרת יחסי עבודה וחוקים בנושא זכויות עובדים (רגולציה).
בעבודות אקדמיות בנושא יחסי עבודה יינתן רקע ספרותי ותיאורטי על יחסי עבודה, התפתחותם והשינויים שחלים בהם. בבחירת נושא לעבודה ליחסי עבודה, ניתן לבחור ארגון או חברה ולבדוק כיצד מתנהלים יחסי העבודה בהם בכל מה שנוגע ליחסי עובד ומעביד, זכויות וחובות וכן מה מהות היחסים, ומה השפעתם על תפקוד הארגון ויעילותו.
יחסי עבודה נוגעים להתרחשות הכלכלית בשוק העבודה שכוללת את הבסיס להסכמי עבודה ושכר אצל עובד ומעביד. מעבר לכך, כתיבת עבודות אקדמיות ביחסי עבודה יכולה להתמקד לא רק בנושא ההסכמים הפורמליים בין המעסיק לעובד, אלא גם על יחסי העבודה בכל מה שנוגע לפעילות נציגי ועדי עובדים הקיימים בארגונים שונים וכיצד הם פועלים אל מול המעסיק, מה מטרתם ומה חשיבותם לחובות וזכויות העובד.
לרוב רצוי להביא בעבודת המחקר תיאוריות ומודלים תיאורטיים שלפיהם ייבדקו הארגון או האירוע שנבחרו כנושא לעבודה, כמו למשל הגישה היחידאית שרואה למעשה את יחסי העבודה כיחסים בעלי אינטרסים משותפים והרמוניים שנהרסים במידה וקיים סכסוך עבודה ומשפיעים על תפקוד הארגון כולו.
דוג' לעבודה בנושא יחסי עבודה: הסכמי עבודה אישיים מול הסכמה עבודה קיבוציים. עבודה בנושא זה תביא את הרעיונות שעומדים מאחורי הסכמי עבודה קיבוציים, מדוע הם טובים יותר בתוכנם ובהגנתם על זכויות העובד על פני הסכמי עבודה אישיים. כמו כן, ניתן לבדוק ולחקור מדוע השתנתה הגישה בישראל ומדוע היום מעסיקים רבים נוהגים להחתים עובדים על הסכם עבודה אישי ולא הסכם עבודה קיבוצי.
נושאים שהם משיקים לתחום יחסי העבודה ושיש בהם היבטים הנוגעים לכך הם: תרבות ארגונית, מוסר בעסקים, סוציולוגיה ארגונית וכד'.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה