עבודות.קום

יום רביעי, 21 באפריל 2010

דת ופוליטיקה

הנושא של דת ופוליטיקה הוא נושא די חדש במחקר מדע המדינה, אך מאוד טעון וכולל נושאי מחקר מרתקים. הדת יכולה להשפיע על הפוליטיקה של המדינה הן במישור הלאומי; ביחסי לאום המדינה עם הדת או הדתות המתקיימות בה; ביחסי הדת ואו הדתות עם המערכת הפוליטית של המדינה; בהגדרת אופיה של המדינה, כדמוקרטית, טוטליטרית, או רב-לאומית; בהשפעת הדת על המדיניות הציבורית, או על חיי היום-יום במדינה; בהשפעת הדת על אופי הצבעה פוליטית מסוים ועל דפוסי חשיבה פוליטיים, ועוד. במישור הבין-לאומי: כיצד הדת משפיעה על יחסי החוץ של המדינה עם מדינות אחרות; כקובעת גבולות ושטחים טריטוריאליים או אזורים גיאוגרפיים מסוימים; כמשפיעה על יחסי שלום ואו מלחמה בין מדינות שונות או בתוך המדינה; ועוד. עבודות אקדמיות בנושא דת ופוליטיקה יכולות להיכתב בנושאים האלה.

ניתן לבחור, כמובן, במדינת ישראל וביחסי המדינה והמערכת הפוליטית הישראלית בהקשר של דת ופוליטיקה: המפלגות הפוליטיות הדתיות בישראל והשפעתן על יחסי דת ומדינה ודת ופוליטיקה; הגדרת מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית והקונפליקט שמעוררת הגדרה זו; השתייכותן של המפלגות הדתיות לגוש הימין; ועוד. ניתן לכתוב גם עבודות בדת ופוליטיקה במישור הבין-לאומי: סכסוכים בין בני דתות שונות באותה מדינה; לדוגמה הודו ויחסי ההינדים-מוסלמים; על התחזקות האיסלאם בטורקיה בעשורים האחרונים והשפעתו על יחסי החוץ של טורקיה; השפעת הדת על הפוליטיקה במדינות טוטאליטריות, לדוגמה איראן.

עבודה סמינריונית בדת ופוליטיקה יכולה להיות במסגרת קורס של פוליטיקה השוואתית: למשל, ניתן להשוות בין הודו לישראל, שתיהן מדינות דמוקרטיות, ולבחון כיצד הדת משפיעה על הפוליטיקה בכל אחת מהן.

בכתיבת העבודה ניתן להיעזר במקורות וכן בעבודות מוכנות בנושא דת ופוליטיקה. בסיום העבודה יש לפרט רשימה ביבליוגרפית של מקורות שעל פיהן נכתבה העבודה, על פי כללי הכתיבה האקדמית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה