עבודות.קום

יום חמישי, 22 באפריל 2010

לימודי ארץ ישראל

לימודי ארץ ישראל הינם תחום מחקר המתייחס למרחב הגיאוגרפי של ארץ ישראל בהיבטים של תושבי המקום, מאפיינים נופיים שלו ותולדותיו לאורך הדורות. לימודי ארץ ישראל כוללים קורסים רבים על ההיסטוריה של ארץ ישראל כחבל ארץ שהתחוללו בו שינויים ותמורות רבות לאורך ההיסטוריה מבחינה גאוגרפית, מדינית, פוליטית, חברתית ועוד. כך, בעת כתיבת עבודות אקדמיות בתחום זה, ניתן לבחור מקשת רחבה של תקופות ונושאים.

מכיוון שבארץ ישראל מתרחש חלק גדול מההיסטוריה של העם היהודי, ניתן להתמקד בחיי היהודים בארץ ישראל בתקופות שונות בהיסטוריה והוויית החיים בארץ על פי אורח החיים היהודי שהתקיים, פעמים רבות בצל שלטונות שונים שהיו בעלי חזקה על הארץ. מלבד זאת, ניתן לבצע עבודות מחקר על תרבויות, דתות ועמים שונים שהתקיימו בארץ ישראל ולבצע עליהם את עבודת המחקר.
דוגמא לעבודת מחקר בנושא לימודי ארץ ישראל בתקופות קדומות יותר: יחס החכמים לרומי לפני, אחרי ובמהלך מרד בר כוכבא. עבודה אקדמית זו תעסוק במרד בר כוכבא שהתרחש בארץ ישראל לאחר המרד הגדול בשנת 66 לפני הספירה והיה הניסיון האחרון של היהודים להשתחרר מעולה של רומי על מנת לזכות בעצמאות מדינית. העבודה תעסוק ביחסים שבין הרבנים החכמים היהודים לבין השלטון ברומי טרם פרץ ולאחריו תוך שהיא מנתחת את חילוקי הדעות שהתגלעו בין חכמים שטענו כי רומי גורמת לפיתוח הארץ לבין אלו שטענו שהיא גורמת לקריסתה. בעבודה יוצגו חילוקי הדעות, תוך הסתמכות על ספרות מחקר ומאמרים המוכיחים את הדעות השונות, בצירוף מראי מקום.
דוגמא לעבודות מחקר בנושא לימודי ארץ ישראל בתקופות מודרניות יותר: הגורמים להתיישבות הטמפלרים בארץ ישראל. עבודת מחקר זו תעסוק בתנועת הטמפלרים הדתית שהגיעה לארץ ישראל בסוף המאה ה-19, תוך שהיא שמה לעצמה למטרה לייסד את "בית האל" בירושלים לאחר הסרת עול השלטון הטורקי בארץ. עבודת המחקר תבדוק את הגורמים לעליית הטמפלרים לארץ ישראל, פעילותם וההשלכה של מעשיהם על התפתחות המודרניזציה בארץ ישראל.
המחקרים בתחום זה עושים שימוש, מטבע הדברים, בשיטות מחקר מתחומי הגיאוגרפיה וההיסטוריה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה