עבודות.קום

יום ראשון, 25 באפריל 2010

כלכלת המזרח התיכון

כלכלת המזרח התיכון היא מאוד מגוונת וכוללת את מדינות המזרח התיכון החל מישראל, ערב הסעודית, מצרים, ירדן, סוריה, טורקיה, ואף קפריסין ותימן. סוגי הכלכלה במדינות נעים בין סוציאליזם לשוק חופשי. האזור ידוע בעיקר בזכות ייצור וייצוא הנפט. תעשיית הנפט אינה כוללת את כל מדינות המזרח התיכון, אך היא משמעותית הן באמצעות העושר שהיא מייצרת והן בשל תנועת העבודה. באופן גס ניתן לומר שכלכלת המזרח התיכון מתבססת על משאבים טבעיים, בעיקר נפט, אך גם על תיירות, חקלאות, תעשייה ועוד.

המזרח התיכון הוא אזור חשוב גם לכלכלה העולמית מבחינה כלכלית, דתית ואסטרטגית, מבחינת היותו אזור מגשר בין שלוש יבשות – אירופה, אסיה ואפריקה. מבחינה היסטורית-כלכלית מעניינת התערבות המעצמות השונות, הטורקית והבריטית, במזרח התיכון, והשפעתה על כלכלת המזרח התיכון מצד אחד, ועל הכלכלה העולמית, מאידך. מבחינה גיאוגרפית מעניין לבדוק את מפרץ סואץ כאזור גיאוגרפי חשוב לסחר במזרח התיכון.

עבודות בנושא כלכלת המזרח התיכון עשויות להיכתב במספר מסגרות לימוד: במסגרת לימודי גיאוגרפיה אנושית, ובפרט גיאוגרפיה של המזרח התיכון, וגם במסגרת לימודי היסטוריה של המזרח התיכון ובמסגרת לימודי מדעי המדינה.
נושא עיקרי בכלכלת המזרח התיכון, הוא, כמובן, נושא הנפט במזרח התיכון והשפעתו על הכלכלה המקומית והבינלאומית. הנפט הוא תחום הייצוא העיקרי של המזרח התיכון וככזה יש לו השפעה מכרעת על תהליכים צבאיים, מדיניים, כלכליים וחברתיים במזרח התיכון. כתיבת עבודות בנושא הנפט במזרח התיכון חייבת להתייחס לפחות לשני תהליכים עיקריים שהתרחשו: משבר הנפט של 1973 וחרם הנפט של אופ"ק, ארגון המדינות המייצרות נפט, למלחמת איראן-עיראק, אך גם לשתי מלחמות המפרץ ב-1991 וב-2001. בעבודה ניתן לעסוק בפרוץ המשבר/ים, בהשפעתם על כלכלת המדינות ועל הכלכלה הבינלאומית, וכיצד הגיבו המעצמות למשברים אלה.

עבודות אקדמיות, או עבודות סמינריוניות, יכולות להתמקד בכלכלה של מדינה אחת, או שתיים או יותר שיש ביניהן קרבה גיאוגרפית, וכיצד שתיהן משפיעות זו על כלכלתה של השנייה ולהפך, וכיצד כלכלת שתי המדינות משפיעות, אם בכלל, על כלכלת המדינות האחרות.

כמובן שישנם עוד היבטים לכלכלת המזרח התיכון וניתן לכתוב על נושאים רבים אחרים. על כותב העבודה לציין בראשיתה מהו הנושא, מהי השאלה הנשאלת, להציג סקירה של ספרות רלבנטית לנושא, להציג ממצאים ועובדות ולבסוף לסכם בפרק סיכום את מסקנות העבודה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה