עבודות.קום

יום ראשון, 30 במאי 2010

סוציולוגיה ארגונית

סוציולוגיה ארגונית היא תת תחום בתוך מדע הסוציולוגיה החוקר את התופעה הארגונית על שלל סוגיה והיבטיה השונים, במטרה להבין את אופן פעולתם של ארגונים. ההתמקדות היא במבנים ובתהליכים ארגוניים וביחסים שבין הארגון ובין המשתתפים בו, בין הארגון לסביבה ובהשפעה שלהם על יכולת הארגונים להתקיים ולהצליח תחת תנאים שונים.

מחקר בסוציולוגיה ארגונית יתמקד בחקר הארגון שהוא תת חברה אנושית הפועלת להגשמת יעדים חשובים ומטרה משותפת, תוך התמקדות במאפיינים של ארגונים שונים ובתהליכים דינמיים שמתקיימים בארגון שמהווה מערכת של יחסי גומלין בין היררכיות שונות של המרכיבים את הארגון.
הנושאים בהם עוסק התחום הם: תיאוריות בחקר ארגונים, תרבות ארגונית, ניהול ידע בארגונים, הבדלי מגדר בניהול, פיתוח ארגוני, ייעוץ ארגוני, למידה ארגונית, הערכת עובדים והערכת פרויקטים, פיתוח הדרכה, העברת סדנאות ארגוניות, ניהול משאבי אנוש וכו'.

עבודות אקדמיות בסוציולוגיה ארגונית עשויות לעסוק במשתנים כמו לחץ ושחיקה ושביעות רצון של עובדים, מחויבות ארגונית ונטיית העובד לעזוב את הארגון, והשפעות של שינוי ארגוני על מחויבות ארגונית. בעבודות על ארגונים ספציפיים שונים כגון: בנקים, חברות הייטק, חברות ביטוח ועוד יתנהל מחקר על ההתנהגות הארגונית הספציפית בתוך הארגון, ההיררכיות השונות הקיימות בארגון וכיצד הן משפיעות על מערכת היחסים בין העובדים בדרגים השונים. העבודות יבדקו כיצד אופי הארגון והייחוד שלו משפיע על אפקטיביות העבודה בארגון ועל רווחתו הכלכלית.

חומר ביבליוגרפי לעבודות בתחום זה ניתן למצוא במקורות העוסקים בסוציולוגיה, פסיכולוגיה, משאבי אנוש וכד' (ספרים, מאמרים וכד'). ניתן גם למצוא חומר תיאורטי רב בנושא גם על ידי גלישה ברשת האינטרנט שמספקת גישה קלה ונוחה ומשאבי מידע רבים שניתן להיעזר בהם לאיסוף חומר תיאורטי. כמו כן, ברשת האינטרנט קיימת גישה קלה לספריות אוניברסיטאיות ולמידע אקדמי, כמו גם למאמרים מכתבי עת אלקטרוניים, ארכיוני עיתונות שונים ועבודות אקדמאיות מוכנות בנושאי סוציולוגיה ארגונית.

חלק מהעבודות הן 'פרטיקום', משמע עבודות שטח בארגונים אמיתיים. העבודה מסכמת למעשה את הניסיון המעשי של הכותב בפעולות שביצע בארגון בו בחר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה