עבודות.קום

יום חמישי, 27 במאי 2010

קרימינולוגיה

קרימינולוגיה חוקרת את סיבותיה ומאפייניה של הסטייה החברתית, סיבותיה ומאפייניה, מבחינות ביולוגיות, פסיכולוגיות, סוציולוגיות ומשפטיות, והעוסקים בה הם קרימינולוגים, ובעבר עסקו בה גם סוציולוגים, משפטנים ופסיכולוגים. קרימינולוג קליני עוסק באבחון, הערכה, טיפול, שיקום, ייעוץ והדרכה בתחום הנפשי חברתי של עבריינים ואנשים הסובלים מהפרעות נפשיות הקשורות לעבירות וסטיות שונות. לקרימינולוגיה מספר אסכולות, בהן האסכולה הקלאסית והניאו-קלאסית, האסכולה הפוזיטיבית, האסכולה הרדיקלית, תיאוריות התיוג (סטיגמה), תיאוריות הקונפליקט ותיאוריות העוסקות בפשיעה, ניהולה ומניעתה.
סוציולוגיה, דיני עונשין, פסיכופתולוגיה, אחריות פלילית, פסיכותרפיה, וכמובן פסיכולוגיה לתחומיה, הם נושאים הקשורים קשר הדוק לקרימינולוגיה.

עבודות אקדמאיות לתואר ראשון, שני ושלישי בקרימינולוגיה, עבודות קורס, עבודות פרו"ס, עבודות סמינריוניות, עבודות תזה ואחרות, יכולות להיכתב על מגוון מקרים הקשורים לפשיעה, הפרעות נפשיות, סטיות חברתיות שונות ועוד. בכתיבת העבודה ניתן להתמקד בנושא אחד ולבחון מקרה אחד או שניים. נושאים עליהם ניתן לכתוב עבודות אקדמאיות: אלימות נוער, אלימות בקרב עולים, אלימות במשפחה, פשיעת נשים, עבירות צווארון לבן, הפרעת אישיות מסוימת, פדופיליה, ועוד.
בכתיבת העבודות יש להיעזר בתיאוריות מתחום הקרימינולוגיה ובמקורות ספרותיים רבים ככל הניתן בנושא שבו עוסקת העבודה, זאת על מנת ליצור אמינות למחקר שנעשה במהלך כתיבת העבודה ולשאלות שהיא מעלה. ניתן גם להיעזר באתרים שעוסקים בקרימינולוגיה, כמו אתר הקרימינולוגים הקליניים בישראל שבו ניתן למצוא מאמרים שונים, חשיפה לעבודות ופרסומים של קרימינולוגים קליניים, פורומים שונים שבהם ניתן להתייעץ בעניינים לימודיים ואחרים; ועוד. ניתן גם לעיין באתר משטרת ישראל בו ניתן למצוא נתונים פשיעה וחומרים מעניינים על פשיעות ועבירות שונות.
מקורות מידע נוספים הינם ידיעות ומאמרים מן העיתונות הכתובה או האלקטרונית.

דוגמה לעבודה בקרימינולוגיה: בחינת סוגיית אלימות שוטרים. על העבודה להיכתב על פי כללי הכתיבה ולכלול מבוא שבו יוצג הנושא וחשיבותו, את שאלת המחקר שבה רוצים לחקור בעבודה ואת הדרכים לפתרונה, הצגת ההיבטים הנפשיים של הנפגעים מאלימות שוטרים וניסיון לבדוק את ההיבטים הנפשיים הגורמים לאלימות שוטרים. בגוף העבודה תוצג תמונת המצב בארץ לגבי אלימות שוטרים, סוגי העבירות והאלימות שנעשות ע"י שוטרים, ובסיכום יש להציג את מסקנות העבודה והצעות לפתרון הבעיה. ניתם גם לבצע מחקר שינסה לבחון קבוצת מדגם של אזרחים שנפגעו מאלימות שוטרים, באמצעות שאלונים או ראיונות.
דוגמאות נוספות לנושאים בעבודות בקרימינולוגיה: התעללות בילדים ע"י הוריהם, עבירות סמים, הטרדה מינית, הזנות בישראל, המאפיה בישראל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה