עבודות.קום

יום ראשון, 30 במאי 2010

עבודות בספרות

סיפורים, ספרים וספרות הם חלק חשוב בכל תרבות ומדובר למעשה באמנות בה המכחול היא המילה הכתובה.

ברשומה זו נתייחס בקצרה לספרות כתחום לימוד אקדמי, ונציין מספר סוגים של עבודות שעוסקות בתחום זה ונערכות במהלך הלימודים. בעבודות אקדמאיות בספרות ניתן לעסוק במגוון רחב של נושאים ותתי-נושאים, בין אם מדובר בעבודות לתואר ראשון, לתואר שני, עבודות פרו - סמינריון (פרו"ס), עבודות סמינריון וכו'.

עבודות בספרות יכולות לעסוק בסוגים שונים של ספרות: שירה, מחזות, ספרות לועזית וספרות עברית. כמו כן, ניתן לכתוב עבודות בספרות שיתמקדו בתקופות שונות בהיסטוריה, כמו למשל עבודה בספרות על יצירות בתקופת הרנסנס או עבודה בספרות על המחזאות החלוצית של ראשית קום המדינה.
עבודות עשויות לבצע ניתוח ספרותי על פי כלים ספרותיים (מוטיבים ספרותיים, דימויים וכד') או לחקור ייצוגים של היבטים מסוימים בספרות (סטריאוטיפים, פמיניזם, ייצוג האחר, ביקורת חברתית, מסרים פוליטיים וכד').

להלן מספר דוגמאות לסוגים של עבודות ונושאים ספציפיים:
* ניתוח היבטים מסויימים ביצירה (שיר, סיפור, ספר) או בסוג של ספרות (ילדים, רומנים וכד') - לדוגמא: המוסיקה כמרכיב תימטי בספר "ג'ז" של טוני מוריסון, בדידות או סטריאוטיפים מיניים בספרי ילדים, ייצוג השואה בספרות העברית, אהבה ומשפחה ביצירות של עגנון וביאליק.
* ניתוח השוואתי בין יצירות של יוצר אחד או בין יצירות של מספר יוצרים - לדוגמא: השוואת שירי שבח בין משוררי שירת ימה"ב; השוואה של עיצוב הדמויות ב"אל תיגע בזמיר" ו"התפסן בשדה השיפון".
* ניתוח ספרותי מנקודות מבט שונות (סוציולוגית, פסיכולוגית וכד') - לדוגמא: התגבשות האישיות עפ"י הספר "יש ילדים זיגזג"; ניתוח אישיות לפי חמשת צירי הד.אס.אמ לדמות הראשית בסיפורו של שי עגנון "הרופא וגרושתו".
המקורות הביבליוגרפיים לעבודות בספרות הם, ראשית כל, כמובן היצירות עצמן. מעבר לכך, ניתן להשתמש ספרות מחקר, מאמרים, ביקורות ספרותיות, ואף אתרי אינטרנט. חשוב לציין כי שימוש באתרי אינטרנט חייב לניות שימוש מושכל, תוך התייחסות לאופי האתר (מסחרי, אקדמי, עיתונאי).

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה