עבודות.קום

יום שלישי, 4 במאי 2010

עבודות בפסיכולוגיה

תחום הפסיכולוגיה מורכב מתחומי משנה רבים; אסכולות שונות שלהן גישות שונות, כמו פסיכואנליזה, ביהביוריזם (פסיכולוגיה התנהגותית) וגשטאלט; תחומי מחקר ועיסוק שונים כמו פסיכולוגיה חברתית, פסיכולוגיה התפתחותית, פסיכולוגיה קוגנטיבית ועוד; תחומי עיסוק שונים כמו פסיכולוגיה קלינית, פסיכולוגיה חינוכית, פסיכולוגיה ארגונית ותעשייתית, פסיכולוגיה שיקומית ועוד. בעיקרה, הפסיכולוגיה עוסקת בחקר ההתנהגות האנושית ומבקשת להסביר חוקיות בהתנהגות בני האדם ובעלי החיים.

כתיבת עבודות אקדמאיות בפסיכולוגיה, עבודות קורס, עבודות מחקר, עבודות סמינריוניות, עבודות תזה ואחרות, יכולה להיות באחד מתתי הנושאים של הפסיכולוגיה.

השפעה רבה למדע הפסיכולוגיה יש לאבי הפסיכואנליזה, זיגמונד פרויד. עבודה אקדמית בפסיכולוגיה יכולה לעסוק בהיבט כזה או אחר הקשור לתורתו של פרויד, מבחינת המודע והלא-מודע, פירוש החלומות, המיניות ועוד. עבודה אקדמית יכולה לשלב בין מחקר תיאורטי שיעסוק בכתביו ובתיאוריות שפיתח פרויד לבין תצפית, למשל תצפית על התנהגותו של תינוק ויחסיו עם אמו והסביבה. ניתן גם לבחון התנהגות שהיא סטייה חברתית, לדוגמה, פדופיליה, לפי התיאוריות של פרויד. ניתן גם להשוות בין התיאוריות של פרויד לבין תיאוריות של הוגים אחרים בפסיכולוגיה. אפשר גם לצאת מחקר הפסיכולוגיה ולשלב אותה בתחומים אחרים במדעי החברה והרוח, ואף לנתח יצירות ספרותיות לפי פרויד, לדוגמה ניתוח הספר 'החטא ועונשו' של דוסטויבסקי, לפי התיאוריה של פרויד.

עבודות אקדמאיות אחרות בפסיכולוגיה יכולות לעסוק בתחומים רבים אחרים, למשל עבודה בפסיכולוגיה רפואית יכולה לבחון את ההשפעות הנפשיות על הופעת מחלות לב. עבודה כזו יכולה ראשית, לבחון ולתאר את המחלה, מהם הגורמים הפיזיולוגיים והנפשיים שעלולים לגרום לה, מהם דרכי ההתמודדות לאחר השיקום מהתקף לב. על עבודה זו יכולה להסתמך על חומר תיאורטי רפואי ופסיכולוגי ובמקביל על מחקר, שיכול להיעשות באמצעות שאלונים שימולאו ע"י קבוצת מחקר של חולי לב.

כאמור, מדע הפסיכולוגיה הוא רחב וכולל תת-תחומים רבים. ניתן להיעזר במקורות ספרותיים רבים ולכתוב על תיאוריות שונות וענפים שונים של הפסיכולוגיה. ניתן למצוא גם ברשת האינטרנט אתרים רבים שעוסקים בפסיכולוגיה ולהיעזר במאמרים שמצויים שם.

כבכל עבודה אקדמית, עבודה בתחום הפסיכולוגיה צריכה להיות בעלות מבנה מסודר ולכלול מבוא לעבודה שבו יוצג הנושא, טענת המחקר, מטרות העבודה ושיטת המחקר באופן כללי; גוף העבודה שיכלול פרקים הנוגעים לשאלת המחקר ולטענת המחקר ושיסקרו חומר תיאורטי בנושא; וסיכום שבו יוצגו מסקנות המחקר. בסוף העבודה יש לכלול רשימה ביבליוגרפית עפ"י כללי הכתיבה האקדמאיים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה